lördag, januari 31, 2009

Tydliga målsättningar - måttlig evidens

Häromdagen blev jag satt på ett 10-veckors styrketräningsprogram utformat av en rutinerad styrkelyftare. Programmet har ett mycket specifikt syfte. Ett mycket specifikt mål ska uppnås med hjälp av det.

Bakgrunden till detta är att efter sommaren Italienresa (2008-års cykelresa för mig och Jesper) frågade nämnda styrkelyftare mig vem som var starkast uppför bergen. Motvilligt fick jag erkänna att min lillebror (Jesper) var lite starkare uppför. Min vän såg naturligtvis omedelbart det orimliga i detta.Storebror ska ju ändå vara bäst! Med detta i åtanke har han alltså utformat ett, tillsvidare hemligt, träningsprogram som syftar till en enda sak. Nämligen att ge mig det där lilla extra som behövs för att ställa av min lillebror i de tunga backarna i sommar.

Programmet är indelat i två olika faser och nästa vecka sätter jag igång med den första. Alltså bör jag vara klar i mitten av april. Ungefär när Jesper ska vara i toppform med andra ord. Intressant!

Som tidigare nämnts har jag lovat att hålla programmet hemligt. Helt i vetenskapligt syfte såklart! Interventionsgruppen består alltså av mig och kontrollgruppen av Jesper. Inte direkt en randomiserad kontrollerad dubbelblind studie, men vad fan!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Alltså, Mr Sundewall Sr.

Förökser du göra mig förbannad en helt vanlig söndagmorgon genom att skriva ordet styrkelyft två gånger och sedan posta en bild på en tyngdlyftare?

Jonas Sundewall sa...

Jag kan bara beklaga min okunnighet vad det gäller kraftsporter! Till viss del vill jag skylla på google då bilden dök upp vid en sökning på just styrkelyft. Naturligtvis är jag medveten om att jag borde förkovrat mig mycket mer innan jag publicerat inlägget. Bilden kommer naturligtvis att tas bort då jag inte kan stå för dylika vilseledande kopplingar.

Unknown sa...

Jag tackar och bockar! Nu gör det inte ont att besöka cykelmuppar.se längre. Mina ögon är känsliga du vet.

Jesper Sundewall sa...

Alltså
1. Jag misstänker vem din "vän" är - även om jag inte visste att du höll dig med sådana.
2. Vilka tunga backar skall vi cykla i? Har vi en cykelresa planerad som jag inte känner till? Najs

Anonym sa...

Tack for intiresnuyu iformatsiyu