fredag, januari 30, 2009

Dagens intervaller

Schemat har justerats lite under veckan, så idag blev det 10x4 minuter med 1 minuts vila. Tanken med dessa är att köra alla på samma intensitet, jämnt och fint hårt arbete utan att dra på mig mjölksyra.

Jag tänkte att 250 watt skulle vara ganska lagom och det visade sig riktigt. Första gick som vanligt trögt men från intervall 3 låg jag på 250-260watt. Pulsen planade ut fint runt 89-90% efter 2-2,5 minuters arbete. Det är precis under tröskeln och benen kändes underbara efter 7 intervaller. Sista intervallerna gick lite hårdare, även om jag försökte hålla igen.

Tre spurter som vanligt och dagens maxwatt var runt 915 övriga två spurter på cirka 900.

Det här med watt är ett ypperligt komplement till pulsen. Jag lär mig en hel del om hur kroppen svarar och vad den behöver för att komma igång. Jag börjar tro att jag gärna värmer upp för löst inför tempolopp för av mina intervaller att döma tar det några minuter på runt 250 watt för att jag verkligen ska vakna. 10-15 minuter på 150-200 räcker inte. Det är också bra för att få en bild av hur bra man orkar ett pass. Pulsen kan ju vara bedräglig då den kan vara hög - utan att jag för den skull trycker många watt. Analysen av dagens pass är att jag antagligen hade kunnat ligga några watt högre på varje intervall och ändå nått målet med passet.

Nu kanske ni tycker att jag överanalyserar men det är ganska roligt och tiden på trainern blir kortare när man har två mätare att stirra sig blind på...

1 kommentar:

Anonym sa...

Tror du är helt rätt ute. Och med ålderns rätt kan jag intyga att uppvärmning är nyckeln till framgång - jag är definitivt en slowstarter. Innan tävling brukar jag vilja värma (lugnt iaf)45-60 minuter. En av mina förebilder gör såhär inför tempo:
"Lance's warmup is designed to wake a sleeping giant. He has to gradually activate his aerobic engine, and then increase intensity to progressively activate the energy systems that power successively harder efforts. Lance goes hard in his warmup, and actually goes above the effort level he reaches during competition. He needs to kick-start the mechanisms that control the production of energy and metabolic byproducts when exercising at very high intensities.

About 10 minutes before his start time, Lance wraps up his warmup, eats a PowerGel and tucks another under the leg of his skinsuit. His bike is removed from the stationary trainer, checked over by the mechanic, and Lance heads for the start house."
Hårt är alltså inte fel...