måndag, januari 26, 2009

Ny elitsatsning på unga, lovande cyklister

Att brinna för sitt intresse, för sin passion. Att våga satsa på sina visioner. Visst låter det härligt? Nu händer det saker och det ska bli oerhört intressant att följa utvecklingen. Vad är det som är på gång? Följande är saxat ur en presentation av något som åtminstone jag är väldigt nyfiken på.

"Cykling är en idrott som kräver oerhört mycket tid och för att nå toppen krävs det ca 1200h/år på cykelsadeln. När man väl är på sadeln skall den rätta träningen för den personen genomföras.
Vår ambition är därför att det utifrån en riktigt seriös satsning, speciellt fokuserad på att analysera exakt vad var och en behöver för träning och återhämtning, kunna vaska fram ytterligare svenska framtida ”cyklistguldägg”.

Målsättningar
•Elit
•Sverige topp 3 inom 3 år
•Proffslag (continental) inom 5 år
•Generellt
•Klubben skall bli topp 3 i södra Sverige med avseende på antal licensierade tävlingscyklister"

Allt jag kommer på är klyschor som "Kör så det ryker" och "Go for it", men så är det tydligen i sportflosklernas värld, så det passar väl in på något sätt.

Visst är det en skön satsning, härlig inställning utan feg målsättning. Friskt vågat, hälften vunnet! Ouch, det var inte meningen, men när man väl har kommit in i det där floskelträsket är det svårt att komma ur det.

Det jag vill säga är egentligen - Arbeta hårt, väl och noggrant. Lycka till. Det här är kul.

Fortsättning följer snart med lagpresentation.

8 kommentarer:

Jesper Sundewall sa...

Har också läst om det där, jag tror en gemensam bekant är inblandad...

Anette Kiss sa...

En av lagmedlemmarna släpade runt mig (bland andra) förra lördagen. Allt var frid och fröjd till motvinden gick över till sidvind och jag den hårda vägen insåg att "inte äta" under distanspass innebär att man ska ligga på distanspassbelastning för att det ska vara en bra idé. Då åkte jag av. Våra vägar skildes snabbt efter det och jag fortsatte istället en timme till li-ite lugnare. Sheesh vad jag var hungrig när jag kom hem!!!

Anonym sa...

Härligt! Verkar vara fullt med initiativförmåga och engagemang i team och elitsatsningar. På MTB-sidan dyker det upp Team Kalas och Team Cykloteket Racing. Sen har vi ju sett (hua!) Team Cyclesport/Magnus Maximus som nytt continentallag.

Som ordförande i en klubb och aktiv cyklist undrar jag bara när man kan se målsättningar som:
"Arrangera Sveriges 2 bästa tävlingar" eller
"Flest ungdomscyklister i Sverige"?

Eliten försvinner utan bredden och utan tävlingar - ingen cykling.
Skandal t ex att det ännu inte finns en arrangör till MTB SM i år!
Men det är klart, ett Continentallag och SM-medaljer är ju sexigare och syns säkert bättre medialt...

Anonym sa...

Det framgår inte vilket lag det är eller källa till informationen.

Anette Kiss sa...

Teaser kan man kalla det va? ;)

I övrigt så har laget inte något namn ännu.

Mer info kommer.

Anonym sa...

1200 timmar på sadeln... Tror faktiskt att det blir svårt att hitta de som sitter så mycket på cykeln även bland de mest "distanvänliga" proffsen.

Blir intressant att se om både elitsatsningen och målen med många licensierade lyckas. Tror att det är mycket svårt att kombinera dessa mål då det är svårt att satsa på bredd samtidigt som man elitsatsar. Jag kommer att vara full av beundran om det lyckas!

Joachim: Intressant tanke - kanske t.o.m. räcker att ha målsättningen att arrangera DEN bästa tävlingen i Sverige (istället för två)? Det är en idé som tåls att arbeta vidare på, tycker jag...

Martin

Anonym sa...

Martin: Egentligen skulle SCF ge rabatt på föreningsavgiften till alla klubbar som arrangerar nåt lopp/tävling öht för att uppmuntra.
Kanske även börja titta på andra sorters arrangörer också istf föreningar; privatpersoner, företag etc?

Anonym sa...

Joachim: Jag är helt enig. Som det är nu känns det knappast som SCF premierar de som arrangerar cykeltävlingar!

Martin