torsdag, januari 15, 2009

Invigning av trainern

Testade min nya trainer för första gången idag. Det är en sådan där med wattmätare som visar nuvarande och genomsnittlig effekt. Nu skall träningen bli mer vetenskaplig är det tänkt. Jag testade den med mina favoritintervaller - 30/60. Alltså 30 sekunders hårt arbete och 60 sekunders vila. Tanken är att hela tiden ligga runt tröskelnivå. Under intervallen så kryper man upp över och sen så vilar jag precis lagom för att hinna ner igen.

Effektnivån baseras på testresultat som nu är ett år gamla, men jag tror de funkar bra ändå. Jag låg på 400 watt under intervallerna och efter 20 stycken så kändes det i benen. Effektivt och jobbigt pass som avklaras på 60 minuter med uppvärmning och nedvarvning.

Positivt att se är hur snabbt effekten uppdaterades och motståndet justerades. Det var lätt att hamna på rätt effekt bara 3 sekunder in i intervallen. Det svåra var att sen hålla den jämn eftersom kadensen sjunker alltigenom arbetet.

Tanken är att köra det här passet minst två gånger i veckan fram till säsongsstart. Ambitiöst - men det skall gå.


Min nya leksak - med beröm godkänd

5 kommentarer:

Anonym sa...

Kul att se skillnaden i våra favoritintervaller, och vad de kanske vittnar om i ambitioner.
- Jesper: 30 sekunders = Spurter
- Joachim: 2 minuters, alternativt pyramidintervaller 1-2-3-4-5-4-3-2-1 min = Utbrytning
Fast då har jag inte testa dina 30/60 än...
Kämpa på!

Roadrunner sa...

hmm, och min favvo är 4minuters, vad säger det om mig??

Jesper Sundewall sa...

Roadrunner - vi vet vad som är din favorit då du ligger i kronisk utbrytning!

Anonym sa...

När du skriver att du ligger runt tröskeln, menar du då pulsen? Jag får inte riktigt ihop det annars - att du ligger på tröskeleffekt under "vilan" och sedan kör över tröskeln under intervallerna?

Martin

Jesper Sundewall sa...

Martin: Jag förstår otydligheten. Det jag menar är att ligga kring min mjölksyratröskel i mmol mjölksyra. Alltså att mjölksyrenivån i blodet pendlar mellan typ 3-7 mmol hela tiden. Min tröskelnivå är ju tyvärr inte 400 watt...

Under vilan ligger jag på 150-200 watt, alltså långt under tröskelwatt (som är cirka 315 men skall upp!)