onsdag, januari 21, 2009

Ordning och reda

Det börjar bli ordning i vår nya lägenhet. Eller ordning och ordning - organiserat kaos är kanske en bättre benämning?

Jag har ju som sagt blivit sambo och under denna process fördes hårda förhandlingar om antalet cyklar som fick uppehållstillstånd i lägenheten. Resultatet blev två men jag har tillfällig dispens för tre (som framgår av bilden).

Det mesta blev som jag hade tänkt med lägenheten. Gjorda förbättringar utföll som förväntat, möbler passade in bättre än jag vågat hoppas. Men vad gäller cyklarna är jag lite besviken. Faktum är att de alltid alltid tar mer plats än man tror. Jag tänkte, enfaldigt, att det är ju bara ett par cyklar, några hjul, lite verktyg, ganska mycket kläder... Ja, ni hör ju. Och samtidigt som det går att stuva undan en del så vill jag ju ha det relativt lättåtkomligt - annars går funktion förlorad. Och det är ju också vackert att ha cykelsaker framme, om än kanske inte överallt.

Så nu trängs cyklarna i den "kreativa hörna" som skapats framför våra två stora fönster i sovrummet. Avskilt från sängen med en garderobsvägg. Under bordet skymtar hjulväskor och Dr. Fuentes-väskan (dock endast med tillåtna preparat såsom power bars med lakritssmak). Den defekta IKEA-hyllan på golvet är ingen permanent möbel.

Skåda -en förvaringskompromiss.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Lakritssmak på bars kan väl ändå inte vara tillåtet?

Anonym sa...

Använd väggarna och få upp hojarna från golvet.
Jag har en IKEA -konstruktion med stolpe och 2 cykelhållare. Funkar kanon på balkongen:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/categories/departments/hallway/10896/
När fincykeln släpps loss från trainern så får den stå i vardagsrummet, crossen och MTBn hänger på balkongen.