torsdag, januari 22, 2009

Det här med träning...

Alltså att diskutera det här med träning är ju bara för trevligt. Finns nog få saker som cyklister har så mycket åsikter om som deras egen och andras träning. Och det är väl inte så konstigt då många av oss tränar ganska mycket.

När jag började träna simning seriöst någon gång i slutet av 80-talet var det otroligt mycket fokus på att träna mycket. Många timmar, många meter. Vi tränade i perioder otroligt mycket för att vara så unga. Under läger och lov var det vanligt med 2x2 timmar varje dag, vilket är mycket tid att spendera i bassängen. Under sådana events var det också vanligt att tränarna någon gång slängde in ett monsterpass på 10-12000 meter. Så här i efterhand kan jag undra hur fan man kunde motivera en 15-åring att simma 12000 meter enligt serien. 1500,1400,1300,1200 och så vidare ner till 100. Men det gjorde vi. När vi var i 18-års åldern slängde vi gärna in ett styrkepass däremellan också.

På 90-talet försköts sen fokus till mer av kvalité. Om det var tidens tempo eller bara en följd av att jag bytte tränare vet jag inte. Men hur som helst så tryckte han hela tiden på att "vi måste träna hårdare". Det är den devis jag fortfarande lever efter.

När jag började cykla mer seriöst 2007 så jagade jag först timmar. Både för att det skulle göra mig bättre men också för att jag tyckte det var så roligt att cykla och inte hade så mycket annat att ta hänsyn till. Numera så har jag det och timmarna har fått stryka på foten i viss mån. Därför försöker jag att när jag tränar träna hårdare. Jag har också blivit mer noggrann med kontinuteten. Hellre korta och hårda pass 5-6 dagar i veckan än längre pass 3-4 gånger i veckan.

Intervallträningen är en grundbult i detta och har diskuterats en del i kommentarerna. Mitt upplägg består av en mix av följande intervaller:
  • 10x4 minuter med 1 minuts vila (huvudsyfte: träna återhämtning)
  • 6x4 minuter med 4 minuters vila (huvudsyfte: träna VO2 max)
  • 20x30 sekunder med 1 minuts vila (huvudsyfte: träna uthållighet)
  • Chris Hoy intervaller (huvudsyfte: träna VO2 max)
Givetvis laborerar jag lite hit och dit med dessa - men presentationen ovan är grundstommen.

Nu kanske du reagerar på att de kortaste intervallerna har syftet att träna uthållighet men det är inte en felskrivning. Det bygger på iden om att bygga Mitokondrier som du kan läsa mer om till exempel här: http://www.biketechreview.com/performance/mitochondria.htm

Förbereder mig på kommentarsanstormningen!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vad är Chris Hoy intervallerna?
Kliva upp på prispallen flera gånger?

Jesper Sundewall sa...

Ha ha,
Jag behåller dem som en klubbhemlighet och outar dem inte här på bloggen. Men visst kommer de vara bra sista kilometern, eller varför inte sista hundra metrarna. Och leder garanterat till pallen ;)

Anonym sa...

Då får väl jag börja köra Cancellara intervaller då...