onsdag, januari 28, 2009

Årets mål - Hammarö

Ett av mina stora mål för året är Hammarö 3-dagars. Förra året slutade jag 6:a på prologen (sen förstördes totalambitionen av punka på tempot) och i år vill jag förbättra den placeringen. Förra årets överlägsna segrare i prologen, Erik Saeden, kör enligt utsago i Elit i år vilket innebär att det "endast" är 4,5 sekunder upp till segern.

Prologen innebär cirka 4 minuters cykling och jag kommer under våren försöka optimera dessa fyra minuter genom regelbundna maxtester på tempocykeln på trainern. Alltså helt enkelt köra fyra minuter där jag försöker få ut så många watt som möjligt i snitt. Målet är såklart att i slutet av April trycka fler watt under fyra minuter än jag någonsin tidigare gjort.

Sen får jag givetvis jobba med teknik och sittställning för ytterligare trimning.

Men till slut blir det väl så att det dyker upp någon oväntad förmåga och tvålar till mig rejält ändå.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Du kan räkna med rejäl uppbackning Jesper. ;-)
Kul att du vill/vågar satsa på den helgen.

/D

Anonym sa...

Hur ser prologbanan ut?
Kan tänka mig att lite GP-liknande teknikträning kan vara bra för att optimera farten om det är trixigt?
Uppbackning? Självklart, men på prologen och tempot are you on your own...!
Hur långt är tempot egentligen?

Jesper Sundewall sa...

Prologen är 3 km med, om jag minns rätt, 3 kurvor där man inte kan gå max - i övrigt rakt på. Tempot är 11 km. Allt är platt som bara den. Om du frågar mig är det inte en bana som handlar om teknik, det handlar bara om max och att palla 3 feta igångdrag utan att dra på sig för mycket syra...

Roadrunner sa...

HammarÖ 3-dagars: Världens plattaste och händelslösaste banor men ändå en sån rolig tävling, helt obegripligt!

Vore det inte för att jag ser mig själv som lite mer chanslös på toppplacering så skulle jag satsa lite på den själv också.

Anonym sa...

11 km? Låter nästan som en prolog det med... Är det på dessa lopp det avgörs, eller med bonussekunder vid GPt och linjeloppet?

Anonym sa...

Hej Jesper
Bara platt vad jag minns är det en backe efter järnvägen på ca 4 m i branaste laget för min del.Har tagit del av din intervall träning och inser att det är dags att ta efter, Tänker inte i dags dato avslöja mitt max watt test :)
MVH/Peter Wachler

Jesper Sundewall sa...

Joachim: Mycket bonussekunder men man måste ju vara med på tempot för att de skall ge tillräckligt.

Wachler: Jag törs inte ens tänka på vad du trycker. Mer än mig - det är säkert. Kör hårt!

Glenn Dahl sa...

Go Jesper!
Ska bli kul att börja trycka lite watt snart med tempojonnen och nålad nummerlapp!
Hammarö är bokad i min kalender med.