fredag, januari 16, 2009

Cykling långtbortistan

Sitter här och drömmer mig bort. Långt bort - till Tajikistan närmare bestämt. Min flickvän har sökt jobb i detta land som många, inklusive mig själv, knappt vet vart det ligger.

Funderade lite över cykelmöjligheterna och efter diverse googlande fann jag att Tajikistan är hem för Pamir - "världens tak" - ett bergsområde som täcker större delen av landet. Där kan man cykla och få fantastiska naturupplevelser (enligt utsagor), men det kanske inte är den typen av cykling jag hade önskat. Organiserad tävlingscykling verkar dock lysa mer med sin frånvaro.

Tur jag har köpt en cross om det nu skulle bli så att jag flyttar dit. Och höghöjdsträning lär jag få då högsta passagen går över 4600 meter över havet.

Cykling genom Pamir - ganska cool, dock inte så race

1 kommentar:

Anonym sa...

Kanonfint land! Finns dock väldigt få cyklar och cyklister. Och du kan helt glömma cykeltävlingar. Var jag dig skulle jag nog lifa med cykeln till Komsomolabad och sedan cykla via Darwaz längs med den afghanska gränsen till Ishkashim och sedan vidare till Murghob. Du kan nog bo i byarna under vägen, och sedan hos kirgizerna mellan khargush och murghob. Glöm alla tankar på hotell, och se till att du cyklar mellan slutet på maj och slutet av augusti då det är fint väder och bergspassen är öppna.