söndag, januari 18, 2009

Lördagsdistans

Jag är inte en särskilt van vintercyklist och är därför kanske vekare än många andra. Så det var med viss skräck jag noterade att termometern visade -6 igår morse. I så kallt väder hade jag aldrig tidigare cyklat.

På med allt jag kunde hitta. Vet av erfarenhet att det är extremiteterna som lider mest och satte därför på mig yllestrumpor, windstopperöverdrag, skor och skoöverdrag. I den ordningen. På händerna hamnade hummerhandskarna. Det fungerade ganska bra även om jag blev lite kall om fötterna innan jag var hemma.

Mötte upp med Görna, Magnus, Martin och MO i Solna och sen cyklade vi början på vår Norrortsklassiker. Det vill säga ut genom Upplands Väsby och ut på vägarna där Roslagsvåren går. På grund av kylan körde vi dock en nedkortad men oj så fin variant. Vägarna kring Skånela var vintervackra och Solen fick de frostklädda åkrarna att glimma. Hade gärna tagit kort på det hela, men tordes inte ta av mig handskarna av rädsla för att kyla ner fingrarna som äntligen blivit varma.

Totalt blev det fyra timmar i sadeln - årets hitills längsta pass. Nice.

På väg från Solna

3 kommentarer:

Anonym sa...

Låter som ett riktigt kanonpass. Säga vad man vill om minusgrader, men det är ganska skönt att det blir torrt - ingen cykeltvätt efteråt antar jag.
Bra kört allihopa, bådar gott för framtiden!

Niklas sa...

Jag var faktiskt ute med racern igår. Lite läskigt, men det funkade.

Vad höll ni för snitt igår?

Jesper Sundewall sa...

Ingen aning. Typ 25 - tror jag... Jag kör mätarlöst på vintern!