fredag, januari 23, 2009

Starke man

Under vintern har körts en del styrketräning och så även idag. Cykelmuppen Jonas är ju sjukgymnast och har tipsat mig om en del hemska övningar som får mig att känna mig så svag så svag. Stabilitetsträning skall det visst vara, men när man utför övningarna känner jag mig inte det minsta stabil. Varken i leder eller sinne. Vinglar och är svag men tycker mig nog samtidigt se lite resultat jämfört med för ett par månader sedan. Jag orkar lite mer, eller framför allt orkar jag göra övningarna lite mer "rätt".

När jag är i gymmet så kör jag som en furie. Tycker inte om det här med att sitta i en maskin eller på en bänk och glo ut framför mig. Nej, tempo skall det vara - ingen vila ingen ro. Kanske orkar jag därför inte lyfta lika tungt. Eller lika många gånger. Men det passar min sinnestämning bättre och jag vill tro att det är lite mer effektivt.

Nu blir det vila i morgon - på söndag skall jag cykla distans tillsammans med Cykelcity. Stockholmsfraktionen.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Alltså. Det här gymmandet(TM) måste få ett slut.

Du och jag @ närmaste lyftarflak i en inte alltför avlägsen framtid

Skivstång 'n magnesium 'n stfu

Anonym sa...

Nu är det iofs länge sen jag besökte gymmet, men jag tycker det hör till ovanligheten att man ser nån som svettas ordentligt under ett helt styrkepass. Själv tycker jag att vilan inte ska vara längre än vad ett set tar att utföra. Kan man köra ett set i nån annan maskin ist för vila tycker jag att det är kanon, känns mer och ger mer (tror jag iaf)

Anonym sa...

Ger mer vaddå? Mjölksyra och puls kanske, men det får man nog av på cykeln.

Däremot så vet jag att ganska många har motivationsproblem inför träning med vikter över huvud taget, och då är jakten på optimalitet underordnad den på att få det så roligt som möjligt.

Jesper Sundewall sa...

Jag är på MO. Tyngdlyftning is da shit även om det säkerligen slutar med att jag krossar en disk (i ryggen alltså) och får steloperera mig.