lördag, maj 12, 2007

Hedersmupp #1 - Roberto Vacchi

Under året kommer cykelmuppar.se att presentera ett antal ”hedersmuppar”. De som belönas med titeln är personer som är och/eller har varit viktiga i vårt cykelliv och som vi vill hedra och uppmärksamma lite extra. Idag har tiden kommit för att presentera den första hedersmuppen.

Hedersmupp #1

ROBERTO VACCHI

Juryns motivering: Roberto Vacchi förgyller med okuvlig entusiasm och gedigna kunskaper våra cykelupplevelser i tv-soffan. Från Milan till San Remo, runt Frankrike och över italienska bergspass guidar han oss med en glädje och cykelkärlek utan motsvarighet.

Om Roberto:

Det är få cykelentusiaster som inte vet vem Roberto Vacchi är. Hans distinkta stämma har hörts under cykeltävlingarna på Eurosport de senaste 10 åren. Han axlade en tung mantel då han tog över efter den engelske kommentatorn David Duffield och hans bisittare Sean Kelly. Snabbt fann han dock vägen till de svenska cykelentusiasternas hjärta. Idag känns en cykeltävling utan honom inte komplett, även om hans eminenta radarpartner, Anders Adamsson, också gör ett förträffligt jobb bakom mikrofonen.

Roberto har givetvis en karriär som cyklist bakom sig. Under mitten av 70-talet bodde han i Italien och där väcktes cykelintresset på allvar. Det ledde så långt att han 1987 kom med i det svenska cykellandslaget. Hemmet finns i Borlänge även om hans jobb kräver att han tillbringar en stor del av året i Stockholm.

Fem korta frågor till Roberto Vacchi:

cykelmuppar.se: Kolfiber-, Aluminium- eller Stålram?
RV: Jag säger nog stålram och det har inte så mycket annat att göra med att det var en sådan jag började med 1976. Stålramen är enligt mig mest följsam och det har förstås att göra med att den inte är lika vridstyv. Handlar det om snygghet och fartkänsla tar jag kolfiber. Och vill jag dessutom ha lite mer tålighet (för stryk) och skönare klang när jag snärtar med fingrarna mot ramen tar jag aluminium.

cykelmuppar.se: Cykel och utrustning?
RV: Det är ruskigt svårt att säga för idag finns hur mycket vackert som helst. Men det är klart att jag tycker Pinarello ligger långt framme och också De Rosa. Gällande utrustning så har jag kört alldeles för lite på Campagnolo under de senaste tio åren för att ha en uppfattning men Shimano som jag kör på fungerar ju klanderfritt. Saunier Duval åker ju i år på SRAM men det har jag aldrig testat.

cykelmuppar.se: Bästa cykelminne?
RV: Ett av de skönaste minnena var ju när jag spöade Adamson på Motala GP 1987. Inte så mycket för att tävlingen var speciellt prestigefylld men just för att jag tvålade dit "idolen" ;-) Det allra bästa från min egna karriär är annars när jag vann en ungdomstävling i Italien 1977 i Savona, Ligurien. Som kommentator kommer jag mest ihåg fem tillfällen och det är där svenskar åkt bra. Magnus Bäckstedt etappseger på Tour de France 1998 och hans största merit, Paris-Roubaix 2004. Glenn Magnussons etappseger i Vasto på girot 1998. Det var starka känslor när Marcus Ljungqvist blev fyra på VM i Madrid 2005. Den femte är från Susanne Ljungskogs VM-seger 2002 i belgiska Zolder. Ett VM kan väl knappast sluta mer dramatiskt.

cykelmuppar.se: Favoritcyklist (genom alla tider och aktiv idag)?
RV: Jag vet att Eddy Merckx vunnit mest men min favorit är Fausto Coppi. Han vann girot fem gånger, touren två, VM en gång, satte timvärldsrekordet 1942 mellan alla bomblarm och var fullständigt överlägsen sina konkurrenter i mängder av andra lopp. Det är hans story, hans hjältestatus och allt min far berättade för mig om hans stora idol som gjort mig så intresserad av Coppi. Ett starkt minne var när jag tog min sjuke och nu bortgångne far till Coppis hemby Castellania. Att få gå runt i byn, gå in i huset Coppi föddes och växte upp i, gå in i det lilla museet de upprättat till Fausto och brodern Serses minne och besöka deras grav tillsammans med farsan som var den som väckte mitt cykelintresse var stort.

Svenskarna är förstås dom som man med mycket glädje följer, men om jag ska ta en utländsk cyklist så tar jag Paolo Bettini. Han har det mesta man kan önska av en cyklist.

cykelmuppar.se: Favorittävling?
RV: Jag måste nog säga Giro d'Italia bland etapploppen trots alla andra fina tävlingar som finns. Men det är klart att det är mest förknippat med min egna karriär. Det var ju i Italien jag började tävlingscykla och hjältarna där var ju dom som körde Girot. Girot är också den tävling som går på finaste platserna och cykelåkningen är i mina ögon mest genuin i Italien. Endagstävlingarna är det jämnt skägg på Flandern Runt och Paris-Roubaix.

3 kommentarer:

Anonym sa...

mycket bra val av hedersmupp #1, ingen kan väl ha fått så många tidigare ointresserade av cykling till att slaviskt följa sändningarna på eftermiddagarna. alla tummar upp

Jesper Sundewall sa...

Helt riktigt, det var det vi också kände! Nu är Girot i full gång så nu får vi höra hans ljuva stämma varje dag i tre veckor.

Anonym sa...

Men hallå!!! Detta får ni omvärdera ;-) Ni kan inte ha en Hedersmupp som cyklar med brallorna ut-och-in.... Med gelpaden utåt! När jag hörde Anders A berätta om detta i sändning garvade så jag fick andnöd!!!