lördag, maj 19, 2007

Trainer, Tempo, Tävling


Att cykla på trainer känns just nu ganska avlägset när solens strålar snarare uppmuntrar kortärmat. Ville därför passa på att påminna om det så vi förstår att uppskatta hur bra vi har det under den tid på året då utomhuscykling är som bäst. Bilden är från när Lundamupparna laddade upp inför ett långpass på trainer tidigare i år. Själv ägnade jag mig också en del åt inomhuscykling i vintras.

Att cykla inomhus med hjulet mot ett högljutt susande mostånd är ju verkligen inte det roligaste man kan tänka sig. Samtidigt kan man dock få till väldigt effektiv och kontrollerad träning där jag på några slag när kan kontrollera min puls exakt som jag vill. Under ett vanligt utomhuspass är det så oändligt mycket svårare eftersom man måste (typ) svara på utbrytningsförsök och göra våghalsiga och omotiverade fartökningar – bara för att det är så oerhört roligt.

Eftersom jag tänker köpa en tempocykel (ja nu är det bestämt) kommer det i vinter bli än mer trainercykling för att hitta den optimala sittställningen inför nästa säsong. Och mala många och långa intervaller för att stärka lilla hjärtat.

Finansiering för cykeln är inte helt säkrad, men så snart det är det så är det jag som går raka vägen till Mr. Cykelhandlare (vilken är ännu inte helt bestämt) och beställer mig en aerodynamisk skönhet. Till exempel en sådan på bilden. Dock inte med svindyra Zipp-hjul utan något mer budget.

Full tävlingsaktivitet i team cykelmuppar.se i helgen. Jonas kör Grand Fondo Eslöv as we speak och jag skall köra Roslagsvåren i morgon. Rapporter kommer. Of course.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hm , bilden är från i höstas, men annars håller jag med dig. För mig är trainer och "riktigt" cykling inte samma sport. Jag har aldrig fått samma kick av trainern. Däremot så har jag lärt mig att uppskatta den som ett bra redskap i min träning just för att den ger mig en möjlighet till kontroll på ett helt annat sätt än utomhus. Trots min tveksamhet till trainer tidigare så får jag erkänna att jag numera är en trogen anhängare.