onsdag, januari 14, 2009

Enkelt och klart

Var egentligen förberedd på att senare sätta upp cykeln i mekstället och börja trimma bromsarna och jag var egentligen på väg hemifrån iklädd en vit tröja och med skorna på mig , när jag plötsligt hade en insexnyckel i handen. Jag skulle bara prova. På någon minut satt bakbromsens klossar där det skulle och mekanismen var väl avvägd mellan bromsverkan vänster/ höger. Det åtgärdades snabbt och utan smutsfläckar på den vita tröjan. Det är så här enkelt det ska vara. Utan att behöva famla sig fram i blindo. Smärtfritt och effektivt. Fast egentligen skulle jag ju justera växlarna lite, rengöra kassett och kedja ordentligt och smörja lite också. Det kan vänta någon dag till. Nu ska jag bara intala mig att det alltid är så här enkelt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Att meka iklädd vit tröja tyder på stor kunskap och gott självförtroende ;-). Sällan är det svåra problem man möter på en racer, det är värre med växelnav... Jag misstänker att kassetten är skinande blank, kedjan lagom torrt insmord och allt bara... e så där härligt fräscht redo att bli använt igen :-)

Anette Kiss sa...

... eller på en plötslig ingivelse, som den här gången fungerade alldeles utmärkt. Wohoo!

Kassetten är ren, men inte skinande blank. Kedjan gottar sig för tillfället i olja men, kommer att bli lagom torr innan jag ger mig ut imorgon. Kunde ha varit noggrannare, men det duger för tillfället.

Det känns rätt så bra faktiskt. Ha en skön helg :-)