tisdag, januari 20, 2009

Doin da intervals

Nytt intervallpass i hemmets lugna vrå igår. Har börjat finna mig tillrätta i vardagsrummet på min nya trainer som är så fantastiskt trevlig att cykla på. När man inte kan ställa in ett fast motstånd så blir det lite som att cykla ute - nämligen att effekten varierar hela tiden och jag får jobba för att inte gå på för hårt eller ta i för lite. Tänkte att 30/60 intervallerna skulle kännas bra eftersom jag hade haft en vilodag men oj vad jag fick slita. Från första till sista av de 20 repititionerna. Körde på samma effekt, cirka 400 watt.

Bra att ha vid inomhusträning är följande:
  • Svettarmband
  • Handduk
  • TV-fjärrkontroll (syns i bokhyllan bakom mig)
  • Mobiltelefon (om du blir uttråkad under uppvärmning/nedvarvning - det blir jag)
  • Trainermatta/alternativ liggunderlag (finns på vinden - när skall jag orka hämta?)
  • Rullgardin (om man som vi bor på en trång gata och ogillar grannarnas nyfikna ögon under svettandet)
Avslutade passet med att maxa sittandes och toppade på beskedliga 840 watt. Förvisso sliten och förvisso sittandes - men ändå lite väl lågt. Skall se vad jag kan pressa upp det till under vårens slit. Och kanske testa på fräscha ben någon gång.


Väntar på att Simpsons skall börja. Träning 16.05-17 är perfekt; 2 avsnitt i rad.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Minsann! Om vi antar att du håller det i 20 sekunder och att en Googlesökning kräver ca 0,0003 kWh (som de själva anger som svar på det senaste debaklet) så sörjer du för
(840 / (0,0003*1000)) * (20/3600) ~ 16 sökningar

Inte illa. Visserligen har jag nog gjort av med det tredubbla bara under första kaffekoppen. Men ... keep it up!

Anonym sa...

Ett måste vid trainern är ju även en fläkt...blir lite behagligare då.

/D

Anonym sa...

Du lär ju skaffa riktigt hederlig monark istället ;)

Anonym sa...

Man kan sitta på en inglasad balkong i minusgrader och ändå svettas... Avstår dock fläkten!
http://www.funbeat.se/training/show.aspx?TrainingID=3188352

Jesper Sundewall sa...

Ja alltså det här med fläkt ställer jag mig kluven inför. Det är gött när det fläktar, men det lever ju om en del. Nej då kör jag hellre varmt och sen ställer mig framför öppna fönstret och drar på mig lunginflammation.

Patrik: Jag googlar kontinuerligt efter Monarkare, även om de inte är så snygga att ha i lägenheten. Kan man motivera köpa en ny lägenhet för att rymma en sådan?