måndag, januari 12, 2009

Allmän beklagan

Varför ska det vara så svårt? Jag tycker om tanken med att beställa varor på nätet, men det verkar vara omöjligt att göra det utan att det är något som krånglar för mig. Nämn vilken site som helst och de lyckas ställa till det på ett eller annat sätt. Det är varor som inte längre finns kvar fast de gick att lägga beställningar. Det har hänt ett flertal gånger och varje gång har jag fått pengarna snabbt inbetalade på mitt konto igen, men det lämnar en fadd smak av besvikelse efter sig. Jag vill ju ha varan annars skulle jag inte ha beställt den. Det är försändelser som när de väl kommer fram inte alls innehåller något som jag har beställt. Då undrar jag vad personen som otåligt väntar på just dessa varor hittar i sitt paket månne. Varianten med defekta varor är självklar och den har givetvis upplevts.

Sedan har vi nu den senaste varianten också som har något av forna IKEA-historier över sig - tillbehörsproblem. Jag hade beställt pedaler inklusive klossar och när jag väl hämtat ut paketet och ska montera klossarna på skorna ser jag att om jag hade, säg ett par Specialized från förra året, skulle jag kunna montera dem och även ha lite reservdelar, men just de shims som jag behöver saknas. De var alltså lite extra generösa med det som inte behövs och alldeles för snåla med det som krävs. Pust, stånk, stön. Varför kan jag inte någon gång få uppleva en problemfri, oväntad snabb leverans?

Frågan är nu om jag måste returnera allt för att få ett par små hett eftertraktade plastbitar eller om jag skulle kunna få ett par små shims skickade till mig vid sidan av vanliga returrutiner. Problemet nu är nämligen att just mina pedaler är slut och går inte att beställa mer enligt aktuell information på hemsidan. En prekär situation som förhoppningsvis får en snabb och enkel lösning där kunden blir lite mer nöjd än hon är just nu. Jag erbjöd dem i och för sig att uppgradera pedalerna utan extra kostnad, men jag tvivlar på att de tycker att det är en bra lösning.

För övrigt så kan det strula när jag handlar i butik också och det är när jag handlar cykelrelaterade ting som det brukar hända. Kärt besvär? Nej, men det är värt mödan, även om jag helst sluppit den.

Uppdatering dagen efter författat inlägg - Bra bemötande. Nöjd kund. Case closed.

9 kommentarer:

Anette Kiss sa...

Oh btw - Jocke - Jag kommer lägga alla mina beställningar via dig framöver, för det verkar vara enda gångerna som det inte krånglar ;-)
Lite knöligt med avståndet iofs.

Anonym sa...

DeLaval skickar gladeligen små diskreta kuvert och paket till Skåne!

Trist att läsa om dina problem... Känner till vis del igen dem men du verkar ha extra oflyt faktiskt. Ungefär som killarna på vår IT-support säger:
"Det är bara de som är mest novis på datorer som får problem!" På nåt sätt verkar en del problem vara som målsökande missiler.

Kort lösning kanske:
- Oavsett om pedalerna finns eller inte, så var det väl shims till klossarna du saknade? Borde (!) finnas som reservdel och tillbehör oavsett lagerstatus på pedalerna...

Långsiktig betraktelse:
Om man inte kan bli nåt annat här i livet, så... kan man alltid jobba i cykelbutik eller på annat sätt med cykelrelaterade saker (förbundsuppdrag, nätbutik t ex). Sällan har jag träffat på så många OPROFFSIGA människor som inom cyklingens värld! Måste vara mest gamla cyklister... (Ooops!)
Lite benchmarking mot den riktiga världen skulle göra mycket nytta.
Hur länge skulle ett företag överleva om det drevs som SCF t ex??
Eller en cykelbutik om den konkurrerade med t ex livsmedelsbutiker?

Lycka till och du hojtar självklart till om du behöver assistans!

Anonym sa...

Men... jag har nog aldrig berättat om när jag blev blåst på ebay. Skulle köpa världens läckraste Cannondale åt Xet, med T-Mobile design - vi snackar svart med lila flames!
9000 spänn i sjön... Aldrig mera skicka pengar med Western Union!

Jesper Sundewall sa...

Alltså jag är ju en känd vurmare för näthandel och tycker ofta att det fungerar bättre än butiksköp, men visst - det blir extra struligt när det inte gör det. Jag hade ju som bekant ett Zipphjul på reparation i Tyskland under typ ett halvår.

Anonym sa...

Hej alla Cykelmuppar!

Jag heter Desiré Engström och arbetar med marknadsföring för Vildmarksmässan.
Jag tänkte bara tipsa om vi nu går ut med en filmtävling där vi söker Sveriges bästa
Äventyrsfilm! Den bästa filmen visas i vår TV-reklam och dessutom kan man vinna andra fina
priser!

http://www.vildmarksmassan.se/filmtavling

Ha det bra! Hälsningar Desiré

Anette Kiss sa...

Snabb service och en nöjd kund är resultatet av dagen.

Jeppe - Är positivt inställd till nätshopping, men blir lite trött på tidsåtgången som krävs de gånger då det inte fungerar, vilket f.ö. gäller vare sig det är inhandlat i "vanlig" affär eller i nätbutik. Sedan har jag faktiskt fått bra respons de gånger jag har varit i kontakt med nätbutikers kundservice.

Jocke - även om jag summerar alla mina småmissöden är jag inte i närheten av din Cannondalehistoria. Det jag har råkat ut för är mer irritationsmoment än något annat, vilket räcker för att delvis störa min sinnesro.

För övrigt tror jag att man ska hålla sig borta från flames i allmänhet. Kan det verkligen vila något gott i den designen? ;-)

Anonym sa...

Vildmark??
Hamnade det inlägget rätt?? Eller är det så att Skåne är... Vildmark? :D:D

Anonym sa...

Glömde...

/Silva

Anette Kiss sa...

Hon visste kanske att sådana galenpannor (i positiv bemärkelse Silva inget annat) som du skulle läsa inläggen.

Hade inte mina karbonsulor varit så hala så hade jag givetvis gett mig ut i det vildvuxna buskaget bakom parkeringen och klippt ihop ett fint bidrag ;-)

Men visst hade det varit roligt om någon som hade uppmärksammat tävlingen i kommentarerna till just det här inlägget, gått och vunnit någon utmärkelse?