tisdag, januari 13, 2009

Det skadar inte att hålla utrustningen ren

I slutet av lördagens distanspass strax innan jag kom hem så började det ta emot lite och det var ju givetvis bakre skärmen, för det brukar det vara om något bromsar vintercykelns framfart. Jag har en ganska svag konstruktion som håller uppe den rangliga skärmen, vilket är priset för att ha en liten landsvägsram och lite kraftigare däck.

Det visade sig att det inte bara var skärmen som krånglade för vajern till bakbromsen slackade betydligt. Den var rätt sladdrig skulle man kunna säga, men den verkade inte ha gått sönder någonstans eller släppt i något fäste. Mycket märkligt. Jag har dröjt med att titta på det i några dagar, eftersom jag har en ganska hög tröskel mot att ge mig på något som jag inte tycker är så värst roligt eller inte behärskar så där värst bra. Jag bryr mig inte om att någon säger att "det är så bra att meka med en cykel för man tar inte sönder något". Jag har förstört gängningen på ett växelöra och jag är glad att jag har en ram med ett utbytbart sådant, annars hade det kunnat bli en dyrbar historia. Genom att sakna kunskap och inte ha någon fingertoppskänsla för praktisk mekanik är det inte så lätt alla gånger.

Hur som helst, så började jag med att spänna vajern idag, men bromsen började tvärkrångla och ville inte följa logiska mönster längre. Så fort jag spände den det allra minsta låste sig bromsarna. När jag släppte spänningen i vajern så bromsade den mindre än förut men mer än innan jag började skruva och dona. Jag pillade på alla justerskruvar och spände lite fram och tillbaka, men eländet bromsade bara mer och mer. Djup suck.

I det här läget så inser jag att det är kanske bäst att tvätta skrället så att det blir riktigt rent och sedan sätta upp den i mekstället. Jag skulle antagligen behöva lägga mer jobb på det än jag egentligen ville. Felsöka en krånglande cykel är inte min starka sida. Ge mig orsaken, tala om var jag ska justera och jag har en chans, men om jag ska hitta ett fel som jag inte förstår... Tveksam inställning till det.

Medan cykeln blev renare och badkaret smutsigare tittade jag närmre på den bromskloss som innan varit riktad mot väggen och som numera var riktad mot mig. Det var något som inte riktigt stämde. Det ser ut som bromsklossen har lossat något från sitt läge och glidit upp så att den precis tar emot däcket. Det syns knappt, men jag tror mig ha funnit orsaken till bromsproblemet. Åtgärdas det kan jag förhoppningsvis spänna vajern som sig bör.

Jag är tillräckligt ointresserad för att se om det bara är det som felas den lilla vintercykeln. Den får stå och torka i badkaret över natten för att sedan spännas upp i mekstället för vidare omvårdnad en annan dag. Lika bra att gå över kassetten med för den är givetvis smutsig. Allt jag kan komma på skulle behöva smörjas. Sysslor som inte lockar precis, men det är väldigt mycket behagligare att cykla på en ren och nyservad cykel.

Inga kommentarer: