fredag, februari 06, 2009

Kung Magnus


Magnus Bäckstedt lägger av meddelades det idag. Tråkiga nyheter för cykelsporten men tack Magnus för dina insatser på cykeln.

Mitt första minne av Magnus var 1998 när han oväntat vann en etapp på touren. Året efter var jag i Frankrike och tittade på en av de platta etapperna strax väster om Paris. När klungan passerade i ingenmansland stod jag och mina vänner med en hemgjord svensk flagga på 2x3 meter och skrek på Magnus. Han vinkade från klungan - vilket var stort för både mig och mina franska kompisar. Senare på den etappen gick han på utbrytning som så när höll till mål.

Han gjorde för oss, tänkte vi.

Denna episod ledde till en kärleksaffär mellan mig, mina franska vänner och Magnus. När han sen vann Paris Roubaix var vi alla i extas.

I år när jag fortfarande överväger att prova cykla SM i elitklassen hade jag hoppats få möta honom - men nu blir det inte så. Kanske lika bra att köra veteran ändå.

Tack Magnus!

10 kommentarer:

Anonym sa...

Så här gick det till - ståpäls!
http://www.youtube.com/watch?v=CbG4xcmxduI

Glöm inte när han vann Intergiro tävlingen på Giro d'Italia. Kommer sakna honom i klungan...

Anonym sa...

Här är Vacchis kommentar efter beskedet att Magnus slutar:

http://www.kadens.se/blogs/roberto/2144.htm

Missa inte sista stycket i hans inlägg.

Martin

Jesper Sundewall sa...

Jag har läst det Martin. Du får tolka mig som du vill.

Anonym sa...

Jag tolkar det som att du inte anser att din blogg är "bajsande i offentligheten".

... eftersom din blogg har så få läsare.

Ha! VILKEN TILLTVÅLNING!

Anonym sa...

Äh, det var på tiden, en tung fördetting.

Jesper Sundewall sa...

MO: got the soap right in my face. Man kan aldrig få nog av MNK!

Den här... den är Min

Jesper Sundewall sa...

Förresten MO, är det så här du blir efter för mycket styrkelyft? Tilltvålande. Fan vad det tvålas. Jag skall tvåla dig på mallis så du inte vet vad du heter. Då kanske du glömmer den lesbiska donnan...

Anonym sa...

Syrkelyft!!?? Först din bror ... och nu du!! Bra diss.

Anonym sa...

Styrkelyft skulle jag skriva såklart, inte syrkelyft.

Glenn Dahl sa...

Väjer han varva ner i H30 kommer det bli en tuff säsong... :)