fredag, februari 20, 2009

Det här med intervaller

En del frågar, som Joachim i kommentarerna, om jag inte tränar annat än intervaller. Och nej, det gör jag ju nästan inte.

Och inte nog med det, jag vill hävda att de flesta som tränar seriöst kör mest intervaller. Låt mig illustrera.

"Nej, vi var bara ute och cyklade lugnt, men så tryckte vi på lite i backarna"

Intervaller

"Körde lite medeldistans med fartinslag"

Intervaller

"Vi var bara ute och cruisade och spurtade på lite skyltar"

Intervaller

Det jag menar är att det gärna blir intervaller även om man inte gärna tänker på det. Så har jag tränat innan. Skillnaden är att jag nu försöker strukturera min intervallträning för att göra den hårdare och mer tidseffektiv. Träningen nu är helt inriktad på att bygga kapacitet. Fysisk kapacitet. Senare, när jag börjar träna mer ute i grupp så blir det mer tävlingsinriktad träning. Ni vet där man rycker när andra inte är beredda, när folk inte väntar på toppen av backen. Och så vidare.

När man läser bloggar från folk som kan det här med att cykla (några länkar jag till i vänsterkolumnen) och tittar på hur de tränar så vad gör de? Jo, intervaller. Om man kolla på träningspass för Columbias cyklister. Vad kör de? Intervaller...

5 kommentarer:

Anonym sa...

Intervaller...

Kärt ämne. Har oftast kört precis sådär bara för att det är roligt; tryckt på i backar under distanspass, kört halvhårt med div spurter och tempoinslag osv. Kruxet för egen del är att när det kommer till de riktigt aphårda intervall som jag hoppas ska ge tävlingsfart så är jag för trött för att orka köra på topp. Det är fortfarande lika jobbigt men det blir inte lika mycket "pang för pengarna". Så för i år jobbar jag på att hålla i mina träningsmål, dvs köra lugnt när jag ska köra lugnt och köra skitfort när det är tanken. Risken är dock stor att när vårsolen börjar lysa och racern kommer fram så kör alla på allt tills alla inklusive en själv är avhängd i sann Valhallanda. Precis som vanligt :)

Anders i Avesta/CK Valhall

PS Mycket bra blogg DS

Anonym sa...

Intervaller i all ära. Men vilan mellan de hårda passen må vara lika viktiga. Ett återhämtningspass mellan de hårda passen tycker jag är ett måste för att få ut så mycket som möjligt i intervallpassen.. Men det är ju hur jag tycker att jag får ut mest :)

Anonym sa...

Håller med Alex, det är under vilan man bygger upp sig, det är vedertagen kunskap vad gäller all fysisk träning. Att bara vila helt dvs inte cykla alls är inte helt optimalt, det brukar infinna sig en viss stelhet i muskelaturen.

Lösningen är som sagts så många ggr tidigae dvs att "vila aktivt" och då är ett lugnt "sköljpass" den bästa medicinen. Att köra intevaller flera dagar på raken utan vilodagar kanske fungerar ett tag men i det långa lopper sliter detta ner mer än det bygger upp.

Alltså : VV - Våga Vila - och du kommer att bli bättre!

Jesper Sundewall sa...

Anders: Tack för bloggomdömet - kul med uppskattning.

Alla: Visst är vila viktigt, jag håller helt med. Och ibland är det lättare att hitta den balansen än andra gånger. Mina "sköljpass" överlämnar jag dock åt pendelcyklingen - det får duga!

Sen kan jag ju bara drömma om ditt slätdrag Alex...

Anonym sa...

Jesper: Det är alldeles för lite positiv återkoppling i världen. Så när det är befogat tycker jag gott man kan framföra
Hmmm...

Angående intervallkommentaren ovan; det sket sig redan idag :) Planen var ca 4 h distans. Vi var två som startade ihop och min kompis skulle kliva av efter ca två timmar varefter jag tänkte fortsätta själv. Resultatet blev ett intervall om drygt 2 h med snittpuls på ca 85 % av max. Det blev bara 2 h idag...

På't igen imorgon!

Anders i Avesta/CK Valhall