tisdag, februari 17, 2009

Gustav och jag

På Velonews.com kan man kolla på Gustav Larssons watt-data från Tour of California. Under prologen snittade Gustav cirka 530 watt vilket är 132% av hans FTP (functional threshold power) på 400 watt.

Min FTP senast jag mätte var cirka 313 watt (nu för ett år sedan) så det är ju bara att räkna

313 x 1,32 = 413 watt. Det är alltså vad jag bör hålla på Hammarö. M i n i m u m. För visst borde jag väl kunna jämföra mig med Gustav Larsson rakt av eller? Jag menar hur bra kan ha va...

Nedan hans data från etapp 1. Där snittade han mer beskedliga 219 watt, förvisso under fyra timmar. Mer imponerande är maxsiffran om 1033 watt. Eller varför inte snittpulsen... 114 slag.

Fuck. 114 slag i snitt. Det har jag typ när jag tar en promenad.

12 kommentarer:

Anonym sa...

functional threshold power? vad exakt menas med det?

Jesper Sundewall sa...

Ja, det tvista de lärde om. En del säger att det är "average wattage you can sustain over 20 minutes", en del över en timme.

Sen kan man också beräkna den på olika sätt. Så jämförelser mellan individer kan vara vanskliga. Men det är ett bra riktmärke för dig själv om du testar det på samma sätt varje gång. Googla på FTP eller functional threshold power så hittar du en del läsvärt.

Anonym sa...

bugar och bockar för svaret!
tackar

Anonym sa...

Tänk om man kunde få 400 i FTP...! Tyvärr är det bara att konstatera att proffsen är ca 30 % starkare/uthålligare än en själv.... ;-) Trots att man tränar som en galning. /Petter E

Anonym sa...

Petter! Träna som ett proffs istället för som en galning, så kanske det händer nåt med watten... :-)

Jesper Sundewall sa...

Petter - jag vet. Samtidigt så tänker jag att 30% inte är så mycket. Men så kommer jag på att det är det ju. Det är till och med jävligt mycket. Fan.

Anonym sa...

Jag är nyfiken på hur du kom fram till din FTP?

Martin

Jesper Sundewall sa...

Martin: Genom laktatmätning. Stegrande intervaller om fyra minuter med en minuts vila. Ökning på 30watt per gång till jag väggade. Borde vara ett hyfsat bra riktvärde.

Anonym sa...

samma som tröskeleffekt låter det som? Genom ett Conconitest får man fram tröskeleffekt/tröskelpuls.

Anonym sa...

Jag har för mig att det är just Conconi det heter ja, det som vi testat i Löddeköpinge. Kan ha fel. Men jag fick bara vila i typ 30-35 sekunder. Petter E

Anonym sa...

Ok. Tröskelvärdet som man får fram på ett stegringstest är absolut ett bra riktvärde, men det är väl inte samma sak som FTP (även om definitionen på FTP verkar vara något glidande)? Jag försöker lära mig lite om (för mig) nya termer - blir lätt begreppsförvirring...

Martin

Jesper Sundewall sa...

Nej, jag skall inte påstå att jag har björnkoll men när jag läser om FTP så tycker jag ju att det verkar likna det tröskelvärde som man får fram genom Conconitestet (som det jag gjort tydligen heter).

Som sagt - det är egentligen inte det viktigaste, det finns många parametrar som komplicerar jämförelser mellan individer. Det viktigaste är att kunna jämföra sin egen utveckling. I alla fall för mig.