söndag, februari 08, 2009

Fit for fight - inte jag

I onsdags var jag hos Christian och Fit for fight för att göra ett kombinerat laktat-och syreupptagningstest. Alltid spännade att kolla sin förmåga och alltid trevligt att träffa supercykelmuppen Christian.

Senaste tillskottet i testlokalen var en ny trainer där man tar av båda hjulen när man sätter fast cykeln. Man har alltså ramen direkt monterad på trainern. Cykeln sitter inte heller lika stabilt som på en traditionell trainer utan kan vicka ganska mycket i sidled. Mycket ovant och ställer rätt höga krav på bålstabilitet. Något jag uppenbarligen saknar!Jag har ju som bekant endast tränat i två veckor efter ett liiite längre träningsuppehåll. Med andra ord hade jag inte allt för höga förväntningar på resultatet. Det får snarast ses som ett base-line värde. Trots mina goda föresatser kunde jag inte låta bli att bli lite besviken på resultatet. Redan i ett tidigt skede insåg jag att mina värden skulle vara rejält sämre än senast. Inte idealiskt att tänka på sådant i det läget kanske, men skillnaderna var så uppenbara. Snart blev det dock så jobbigt att inget kunde distrahera längre.

Tröskelpulsen är numera 20 slag lägre och tröskelwatt omkring 90 watt mindre än för ett och ett halvt år sedan. Inte undra på att jag tyckt det varit jobbigt att träna på samma pulsnivåer som tidigare. Det positiva är att jag tål en hel del mjölksyra. Sjukt plågsamma 15,8 mmol vid sista mätningen. Urk!En neslig glappkontakt gjorde att syreupptagningsmätarmaskinen måste startas om, så det testet hann vi inte med. Lite surt men jag gör det en annan gång.

6 kommentarer:

Anonym sa...

15,8 låter bra! Hur högt kan det bli? Tänk när du har kommit ikapp din form, hur högt är det inte då? /Petter E

Jesper Sundewall sa...

Fan att träning skall vara en sådan färskvara. Sa Christian något om hur effektmätningen var i jämförelse med den förra trainern? Skall värdena vara helt jämförbara?

Jonas Sundewall sa...

Petter: 15,8 ska vara ganska högt. Det högsta Cristian enligt egen utsago har uppmätt va 16 någonting.

Jesper: Visst skiljer det, men värdena ska tyvärr vara omräknade så det motsvarar tidigare tester.

Anette Kiss sa...

Du tror inte att du hade lyckats lite bättre om du hade haft mer cyklistsläta ben? Man ska inte underskatta den mentala biten. ;)

15,8 - Respekt. Själv låg jag på 13senast, efter att ha arbetat mig uppåt med serien 9,11,13. Dags för 15 nästa gång alltså :)

Så'n där tröja får jag med ha nästa gång jag testar mig (det dröjer ett tag till iofs).

Anonym sa...

Jag hade 15,5 och var nöjd med det. Så nu får man ligga i igen...
Anette, du är ju värsta stammisen vetja! /Petter

Jonas Sundewall sa...

Anette: Jag veeet! Tänkte faktiskt inleda med att be om ursäkt för mina gräsligtludna ben, men råkade visst glömma bort det. Det sticker som tredagarsstubb i ögonen!