torsdag, april 23, 2009

Träning och tävling

Jag häpnar gång efter annan över skillnaden i intensitet och fart mellan träning och tävling. Det är väl därför, såklart, som det är så viktigt att tävla mycket för att bli bra.

I tisdags tränade vi i Farstakrossen och igår tävlade vi på samma bana. Båda dagarna körde jag, tycker jag, så hårt jag kunde.

Nu kollade jag lite på snittfarter uppför den backe som man passerar på varje varv. Backen är cirka 400 meter lång och man tar en 12 höjdmeter. På träning i tisdags var högsta snittfart 32,2 kilometer i timmen uppför backen. Igår under tävling tog vi den som snabbast i 36,8 km/h. Det är skillnad det.

8 kommentarer:

Roadrunner sa...

Tävlingsadrenalin gör mycket trots allt!

För jag antar att det där med att ligga på rulle är borträknat här då ni var ett antal på träningen också?

Detta var en anledning till att jag var dålig på MTB, jag körde tvärtom saktare när det var tävling, då funkar det inte!

Hoppas du fortsätter hålla dig i elit nu när du påbörjat ;-)

Jesper Sundewall sa...

Att det gör! Ja rulleeffekten är tagen hänsyn till, 32 på träning var när den starkaste drog och jag hängde på gärsgår'n...

Elitambitionerna får bli på en case-to-case basis. Lördag blir det antagligen elit, men på Hammarö blir det senior. Sen börjar jag fundera lite på skandisloppet...

Roadrunner sa...

Klart du ska köra Skandis, 20mils kantvindsslakt ;-)

Sen kan man avrunda det med Stockholm Grand Fondo dagen efter. Tänker iaf jag göra då Skandis GP känns som ett värdelöst alternativ.

Alex sa...

Skandisloppet funderar jag på att köra också :)

Jesper Sundewall sa...

Alex som i Alex G? har du ett lag? Annars kanske du är intresserad av att ingå i ett sammansatt sådant. maila mig på jespersundewall(at)hotmail.com
alt ring 070 717 2120

Joachim sa...

Hmm, testa att ringa Ali G också...
Ali is in da house! Wicked.

Alex G sa...

jag har inget lag. Måste man vara lag ?

Jag är solo. Bara gubbar i min klubb ;) Men jag är glad ändå..

Åker till Italien idag, och är borta i tio dagar.

Jesper Sundewall sa...

Alex, man bör vara lag. Anmälan är för lag på 4-6 pers och det kostar 3000 spänn/lag oavsett antal deltagare. Klart vi sätter ihop ett lag!