tisdag, april 28, 2009

Romandiet Runt

Ett av mina tidiga cykelminnen är från Romandiet Runt 2001. Jag såg etapp två som slutade i den lilla staden Vevey, annars mest känd för att det är här huvudkontoret för Nestlé ligger.

Hur som helst. Det häftigaste för dagen var att se Mario Cipollini up close. Jag fick även lite närkontakt med den lille sprätten Laurent Dufaux som är en av få personer här i världen som är kortare än mig själv.

Jag riskerade också livet för att hämta en vattenflaska. När tätklungan passerade så slängde någon en flaska, fast på andra sidan vägen. Jag tittade snabbt vänster, höger (som att någon skulle komma därifrån), vänster och rusade över vägen. Min första cykeltävlingstrofé.

Det här med flaskan är ett sorgligt kapitel. Jag använde den något år senare för att ta med mig sprit till en förfest i. Sådär lagom depraverat kan tyckas men jag erkänner det i alla fall. Flaskan glömdes kvar och värdinnan förstod inte värdet i souveniren utan SLÄNGDE den. Tänk, en flaska som kanske lejonkungen druckit ur hamnade i sopkorgen. Fruktansvärt.

Idag startar årets upplaga av TDR. Kul att notera är att Fuju Servettos Fredrik Kessiakoff verkar köra som team leader i sitt stall. Hoppas han levererar något stort.

Etappen till Vevey 2001 vanns av Savoldellli
Bild: cyclingnews.com/Fabrice Coffrini

Inga kommentarer: