fredag, april 17, 2009

Deklarera

Fick brev från skattemyndigheten: Är det du som skall deklarera för er ideella förening i år? Och det är det ju. Jag är kassör och det förpliktar.

Skatteverket bjöd därför in till informationsträff och nu har jag anmält mig. Jag har en hel drös högskolepoäng i ekonomi men det är tyvärr ingen gratisbiljett för deklarerande. När jag anmälde mig så insåg jag att Skatteverket erbjuder en sanslös mängd informationsträffar. Ganska imponerande och något man antagligen borde utnyttja mer. Jag är nämligen lite allergisk mot den här attityden att skattemyndigheten jagar folk. Mitt intryck är snarare att de är duktiga byråkrater som försöker göra vad de kan för att utföra sitt jobb enligt regelboken. De skriver ju sällan densamma så klander riktar jag hellre åt annat håll.

När vi bildade CK Crescendo Velo så hade jag en interaktion med en av dessa duktiga byråkrater. Vår ansökan om organisationsnummer drog ut på tiden så jag ringde och hamnade hos Bosse, Lennart eller vad handläggaren för vårt ärende nu hette. Han redogjorde, skamset, för hur ärendet hade missats och hur det helt och hållet var hans fel. Jag ringde vid 15-tiden och i posten nästa morgon låg vårt intyg - behandlat och klart. Jag kunde nästan höra hur Bosse, Lennart pryglade sig själv för sin byråkratiska miss. Men han tog sitt ansvar och handla ärendet pronto.

Heja Skatteverket.

1 kommentar:

Unknown sa...

Skönt för dig att få testa det där med utbildning.