onsdag, april 22, 2009

ESDUU-cupen: Elitpremiär

Så idag gjordes den. Elitpremiären. Kom på ganska många anledningar och ursäkter för att dra mig ur, men jag stod kvar vid mitt beslut. Som tur var kom Joachim försent så jag fick sällskap i elit. Ett 15-tal startande inklusive Patrik Moren som är sådär halvbra halvproffs. Det gick på från början. Snabbare än senior när det går snabbt, men också långsammare när det går långsamt. Eller det sista kanske var en överdrift. Attackerna var i alla fall hårdare, inget snack om det. Och det gick undan uppför backen flera gånger.

Vi satt med i klungan, lite upp lite ner. Jocke kom som en raket i nedförsbacken varje gång och klippte kurvan i hastigheter jag bara kan drömma om. Många som hade problem att hålla hans hjul där.

Efter en kvart drygt så gick en utbrytning iväg som Jocke körde in solo för ingen ville hjälpa till. Valhall körde som ett lag, och då blir det lite svårt när de utgör halva klungan. När vi kom in i backen så försökte jag mig då på en attack och fick med mig hela klungan på hjul. Hade inte riktigt ben att spräcka fältet, men det var kul att försöka. Jocke åkte av i samband med detta. Jag kände mig ganska bra, men två varv senare fick även jag ge mig. Funderade på att bryta men Jocke som kört på bra kom snabbt ikapp och eldade på. Då hade det stannat av i klungan och det var sånär att vi kom ikapp igen. Men då kom backen och hejdå till klungan, men å andra sidan var det bara två varv kvar. Rytz åkte av och körde med oss sista varvet. Jocke drog upp för att jag skulle tvåla till honom i spurten men han tog mig, killen har bra tryck. Han kan trycka 1200 watt i fem sekunder berättade han sen och det är några fler än mig. Men jag kryper uppåt.

Summa summarum. Jag är nöjd även om jag åkte av. Snittfarten var exakt densamma som i seniorklungan, men det var hårdare attacker och hårdare fart uppför. Däremellan stod vi snudd på stilla ibland.

Jag måste bli bättre på kurvtagning

Mycket bättre.

Inga kommentarer: