lördag, april 11, 2009

Tour de Blekinge

Utforskade trakterna kring Ronneby och Blekinge igår och kan berätta att de bjuder på finfina cykelvägar. Jag körde fem mil med lite fartlekar och spurter. Känner mig lite raspig i halsen och nog är snoret gulare än vanligt så jag tog det lite försiktigt.

Provade dock 10 minuter 20/10 för att se hur det känns. Det är ungefär som att köra 25:or när man höll på och simmade (även om de gick avsevärt fortare). 10 sekunder vila är ju löjligt lite, särskilt om man kör hårt. Och det gjorde jag så klart, skall man köra så korta intervaller är det poänglöst om man tar det lugnt. 

Sen på vägen hem så körde jag fem maxspurter. Har som ambition att avsluta varje pass med några spurter. Försöker träna på att verkligen maxa. Tydligt startpunkt och målpunkt och vid målet kastar jag fram cykeln. Har också försökt träna på att gå lågt i spurten a la Cavendish och det är inte helt enkelt. Känns som att det kompromissar lite på kraften, men det kanske också bara är en vanesak.

Idag blir det liknande runda och liknande upplägg. Hoppas jag mår prima på måndag för då skall det köras som satan.

Inga kommentarer: