måndag, juni 29, 2009

Saxat ur DN

Män som cyklar långa sträckor riskerar att bli infertila. En ny spansk studie visar att män som cyklar minst 30 mil i veckan kan få så dåliga spermier att de nästan blir infertila. Endast fyra procent av deras spermier har normalt utseende.

- Ju längre sträckor desto fler dåliga spermier, säger spanska forskaren Diana Vaamonde som presenterar studien på fertilitetskonferensen i Amsterdam.

Problemen orsakas troligen både av friktionen mot cykelsadeln och av värmen under tajta cykelbyxor.

- Tävlingscyklister behöver troligen få i sig antioxidanter och kanske lägga upp sin träning så att de får längre viloperioder. De bör också frysa ner spermier inför framtida försök att göra barn, säger Diana Vaamonde

Hmm, undrar om det stämmer? Kommer ihåg hur Anders Adamsson kommenterade detta under ett cykellopp för nu ett ental år sedan. Han menade att han hade cyklat mycket men minsann fortfarande hade "bra klös i sadelstolpen".

1 kommentar:

Joachim sa...

Hmm, 2 saker slår mig omgående:
1. 4% av några miljarder spermier är ändå ganska många... Det funkade för mig iaf. Fast jag skjuter lite snett efter alla timmar i sadeln. (Avd. information jag kanske inte skulle dela med mig...)
2. Adamsson - han har nog så mycket klös i stolpen att han tom har fått ge namn åt ett preventivmedel!