torsdag, juni 25, 2009

Hjälmtvång

Varför är det så att folk som inte cyklar gärna påpekar för oss som cyklar att man måste ha hjälm? Diskuterade häromdagen med en kvinna som bor i Tadjikistan, dit vi alltså skall flytta i höst, om möjligheterna att cykla där.

Hon sa "det går säkert bra, men du måste ha hjälm förstås".

För det första undrar jag varför jag måste ha hjälm där? Kanske är det en lag som reglerar det, men det tror jag knappast. För det andra så har jag alltid hjälm när jag tränar. För det tredje så har hon aldrig själv cyklat i Tadjikistan. Kanske för att hon inte hade någon hjälm? Jag tror jag skall köpa en hjälm till henne.

1 kommentar:

mo sa...

Hjälmtvånget är ett resultat av att alla moralister fått lite att göra nu när de lyckats pådyvla medborgarna ett förbud mot i princip allt riskfyllt. Får man inte inskränka friheten och frånta någon det egna ansvaret minst en gång i månaden stiger abstinensen till ohanterbara nivåer. Som hjälmdiskussionen visar med all önskvärd tydlighet.