tisdag, juni 16, 2009

Gårdagens intervaller

Det är tråkuppladdning inför Sollerön. Alltså inomhuscykling i kortformat. Tidsbristen för träning diskuteras på mången blogg - man får inte ihop det - så man får göra så gott man kan.

Igår blev det därför spinningpass. Spinningledaren var en mupp så jag skötte mitt längst bak längst bort. 3 längre intervaller på hög puls hann jag med, plus några kortare.

Jag tror mycket på att träna på det man vill bli bra på. Något som jag vill bli bra på är att kortare accelerationer från en redan hög intensitet. Ni vet när det går på och någon plötsligt höjer farten. Det är i sådana lägen som lopp avgörs, och det gäller att kunna växla tempo och gå med. Därför brukar jag i mina intervaller ibland lägga in små korta accelerationer för att sen gå tillbaka till ett jämnt hårt tempo. Det gör intervallen roligare, och jag simulerar lite real-life situationer.

Inga kommentarer: