tisdag, juni 30, 2009

Mer om cykelsperma

Nu har jag läst artikeln som DN med flera refererade till igår och känner mig något lugnare.

Jag stör mig som fan på hur nyheter rapporteras ibland. När jag läser artikeln i fråga så kommer jag fram till följande:

  • Studien är gjord på triathleter, vattenpolospelare och "fysiskt aktiva" (alltså fritidssportare) med väsentligt olika träningsmängd. Från 20 timmar/vecka till 3 timmar/vecka (triathleter - "fysiskt aktiva".
  • Det fanns signifikanta skillnader i antal spermier, men den stora skillnaden var i "sperm morphology", alltså hur spermierna ser ut. Där var triathleter överlägset sämst, och det är det som lett fram till DNs nyhet.
  • Triathleter hade så låg mängd normala spermier att det riskerade påverkas deras fertilitet - de är till och med att betrakta som "subfertila". Alltså nedsatt reproduktionsförmåga.
Så långt allt väl. Stenhård träning verkar påverka reproduktionsförmågan och det är inte mycket nytt i det.

Min huvudinvändning är att ingenstans så framgår att det är cyklingen som orsakar skillnaden. Snarare lägger författarna in en brasklapp och säger att det inte går att utröna vilket av momenten hos triathleter som orsakar förändringen. Uttalandet av författaren i DNs artikel är sålunda inte lett i bevis utan är månne en arbetshypotes. Precis som de i artikeln också spekulerar i att vattentemperaturen kan påverka spermiekvaliten hos vattenpolospelare.

Så jag förhåller mig fortsatt skeptisk till att sadelgnidande är det som orsakar infertilitet.

Det roligaste i artikeln var för övrigt uttalandet: All semen characteristics such as odor and color were normal in all cases.

Har de en professionell spermaluktare i forskargruppen? Som de där som luktar på kaffebönor på rosterierna.

Full ref: Diana Vaamonde et al. Response of semen parameters to three training modalities. Fertility and Sterility. In Press

4 kommentarer:

Anonym sa...

Skrev de inget om smaken:-)

Anette Kiss sa...

Frågan är hur bra kvalitet du har på dina, fast du behöver inte svara...

http://sydsvenskan.se/vetenskap/halsa/article449433/Mycket-sex-gav-battre-spermier.html

Anonym sa...

Fast å andra sidan så tror väl sadeltillverkarna att cykelsadlar kan vara en bov i eventuellt drama. Det är väl därför nästan alla har urgröpning i mitten. Skåran är väl inte enkom för fertiliteten men jag är ganska övertygad om att jag tillverkare sagt att det skall vara en av anledningarna till att de har skåra. Eller kommer jag ihåg fel?

/DE

Jesper Sundewall sa...

Jag trodde skåran var för att slippa domningar i underlivet? Och jag tror inte det faktum att man får sockerdricka i genitalierna påverkar reproduktionsförmågan. men så är jag inte urolog heller...