söndag, juni 14, 2009

Bytte mot Sweet

Dagens tänkta distanspass mot sweet spot intervaller på trainern.

Det här med sweet spot intervaller är något jag snappat upp efter att ha läst lite cykelbloggar. Det lät så trevligt att jag började läsa lite mer - och ju mer jag läste desto mer förvirrad blev jag.

Sweet spot utgår från FTP, functional treshold power, typ den effekt du kan hålla under en timmes arbete. Syftet med Sweet Spot är att öka din FTP, alltså att trimma dieseln snarare än att göra dig till en GP-jävul.

Nivån för sweet spot träning hittar man under sin FTP, men exakt var är inte helt enkelt att veta utan att göra ett test. Hur som helst så handlar det om sub-tröskel-intervaller så jag körde på puls och la mig sub-tröskel. 3x15 minuter med 5 minuters vila bestämde jag mig för. Snittpuls 177,179 och 180. Min teoretiska tröskel ligger ju någonstans runt 180, men jag vet att jag kan ligga betydligt högre än så under tävling - så jag tyckte det var lagom med att ligga precis under 90%.

Sweet spot är ganska sweet. Det är jobbigt, men man kommer in i det. Och det är inte i närheten lika mycket lidande inblandat som att köra intervaller över tröskel.

Inga kommentarer: