måndag, april 19, 2010

Seniorcupen - segerintervju


Kort intervju med segraren Mikael Andersson, Östersund CK.

JL: Joachim Lyth, MA: Mikael Andersson


JL: Hur var ditt lopp idag Mikael?

MA: Jo tack fint! Vi var 4 st som lyckades få en liten lucka i toppen på backen när man precis svängt ut på långa varvet. Det var väl egentligen inte tänkt att gå loss redan där, men passade rätt bra. Tänkte att det vore fint att lyckas hålla undan till bondgården innan Borensberg, det är några trixiga kurvor där och klungan brukar splittras då.

JL: Vad var planen när ni satt där i utbrytningen?

MA: Vi trodde nog att en grupp skulle gå ikapp så att vi blev flera att dela på dragjobbet, men ingen kom…

JL: Hur funkade samarbetet mellan er?

MA: Bra! Vi tog korta förningar hela tiden, men gick ändå inte på absolut max. Inte jag i alla fall!

JL: Efter ett tag var ni bara 3…

MA: Ja, en kille släppte mot slutet (Kai Sokolowski, HSG Uni Greifswald) så då var vi bara tre, jag, Stefan Stengård – CK Dainon och Johannes Carlsson – Skövde CK. Ute på sista varvet så ökade jag lite uppför efter bron och då släppte Skövdekillen och Stengård. Men Stefan segade sig ikapp och vi var tillsammans hela vägen till 2 km från mål. Då gjorde jag en lite fuling i 180-graderskurvan, hade sett att Stefan var lite stel där tidigare varv, så jag stötte och fick en lucka direkt som höll hela vägen in i mål.

JL: Grattis! Hur ser resten av säsongen ut? Nu är du ju Cupledare…

MA: Nja, till Hammarö kör jag Elit. Tanken är att jag ska hjälpa David Ekholm (fd skidskytten) som gör en satsning i Elitklassen, så det blir kul!

JL: Tack för intervjun och lycka till framöver på tävlingarna!

3 kommentarer:

Tom sa...

Toppen, Joachim! Mer intervjuer till folket!

Kai Sokolowski sa...

Jag var inte i den första gruppen, men gick solo upp till dig. Ni kan förstå att du är glad jag inte var med i din grupp!

Joachim L sa...

Ok Kai. Då missförstod jag nog Mikael när vi pratades vid, sorry. Bra kört i alla fall! Såg er inte särskilt mycket under loppet från min position... :-)
/Joachim Lyth