måndag, april 05, 2010

Jag kom på det!

Nu kom jag på vad det var i Velo News som irriterade mig. Det var faktiskt inte i själva tidningen utan i bilagan från Colnago som följde med. Där presenterade Colnago sina värstingmaskiner och under cross-varianten stod att läsa "this bike was developed in close collaboration with Sven Nys".

Alltså jag är lite skeptisk till det här med att proffs inblandning i utvecklandet av cyklar per definition skall ge en bättre cykel. I grunden så antar jag att de flesta tillverkare är inne på att göra en lättare, styvare, komfortablare skapelse som har bättre "respons" och så vidare. Så det lär de försöka göra, med eller utan Sven Nys. Sen antar jag också att de som tillverkar cyklar faktiskt har lite koll på det sen tidigare. Kanske till och med bättre koll än Sven Nys.

Nog förstår jag väl att proffs som i princip bor på sina hojjar kan ha vettiga synpunkter på hur de kan förbättras, inget snack om det. Men det finns faktiskt risk för att Sven gör hojjen sämre. Det är inte alls säkert att proffset specifika önskemål faktiskt stämmer så väl in med hur man bör designa en hoj för den stora massan. Man kanske skulle kräva någon ingenjörsexamen innan man låter cyklisterna blanda sig i cykeldesignandet.

Sen undrar jag hur mycket skillnad det egentligen är på hojjarna över huvud taget. Ta till exempel det här med tempojonnar, Cervelo och Fabian var ju ett recept för "världens bästa tempohoj för världens bästa cyklist". Men nu kör Fabian tempo på en Specialized, och man skulle nästan kunna säga att det går snabbare än någonsin.

-----------
För övrigt var Fabians avställning av Boonen bland det grymmare som skådats på cykel på ett bra tag. Nästa för bra för att vara sant. Det skulle vara helt katastrofalt om det var för bra för att vara sant.

Inga kommentarer: