söndag, april 04, 2010

Cykeltidningskommentarer

När jag läser cykeltidningar ger det gärna upphov till kommentarer. Ofta för att jag blir irriterad över något. Nu har jag precis gått igenom senaste Cycle Sport och senaste Velo News. Irritation skapades av båda.

Först Cycle Sport. De hade en lång intervju med Cavendish och jag är ledsen att säga det, men han framstod som lite larvig. Jag har lite svårt för för mycket av överdrifter och kaxerier. Cavendish är grym, jag älskar hans spurter, men när han framställer sig själv som tre, fyra, fem klasser bättre än alla andra så blir det lite fånigt. Han menade att det var bara tre spurter förra säsongen under vilka han gick absolut max. Milano - San Remo, första etappvinsten på touren, och sista etappvinsten på touren. I övrigt gick han inte max, för att han inte behövde och för att han skulle spara energi. Han menade att en maxspurt tar så mycket ur en, citat "jag kunde inte gå på två dagar efter Milan San Remo.

Det jag vänder mig emot är att Cavendish inte riktigt verkar fatta, eller så framställs det bara så, att det är en konst att ta ut sig absolut max. Det är mycket möjligt att han inte körde max på de etapper han nämner, men det kanske inte var för att han inte ville, utan för att han inte kunde. Sen räckte det ändå. Men det ter sig lite larvigt när han försöker låtsas som att han alltid har ytterligare en växel till att lägga in. Han sa något i stil med att "Farrar säger att han är bättre i år, men då får jag väl köra på 85 istället för 80%". Ledsen Cav, du är fan grym, men så bra är du inte.

Nu har jag glömt bort vad som irriterade mig så till den grad i Velo News, så det får jag återkomma till.

1 kommentar:

Anonym sa...

DNF på Flandern...men han gick väl bara på 10% :-)

Han är väl lite som Northug i skidor full av självförtroende, men när det spricker kan det ta lååång tid tillbaka!
/GO