söndag, februari 07, 2010

Sockervadd och Berg

Baxa gillar inte att cykla när det är blött på vägarna. "Man blir blöt och smutsig". Fine svarade jag, men förklarade att om vi i Sverige alltid står över träning på grund av dåligt väder, jag då blir det inte mycket tränat.

Men eftersom då vägarna var blöta i morse så blev träningen istället att vi sprang uppför ett berg. 4,5 kilometer uppför och 900 nånting höjdmeter och 1h 20min senare var jag på toppen. Svettig, trött och sur över att gympaskor var så dåligt över vassa stenar. 50 minuter senare var jag nere igen och sitter nu här med trötta ben.

Garmin är kul eftersom den ger en exakt höjdmätning. Men kalorifunktionen är helt värdelös. Den verkar endast räkna sträcka och kanske puls, för den hävdade en kaloriförbrukning på 552 över 2h20min. Jag, tror det var åtminstone det tredubbla då jag låg i 1.20 på 85% och högre.

3 kommentarer:

Anonym sa...

"exakt höjmätning" hm, med min 305 kan jag få upp till 100(!) mer höjdmeter på samma fyrakilometersslinga...

Sjukgymnasten sa...

2h 20min.... så mycket för att fasa upp träningen:-) Det är ju inte bara distans som räknas.

Jesper Sundewall sa...

Ang höjdmätning, visst kan det vara så. Men nu sprang vi från ner till upp så även om antalet tillryggalagda höjdmeter inte stämmer så vet jag vart vi började och vart vi slutade - och det vet jag stämmer tämligen exakt!

Det är verkligen tur att det är helt 2005 att räkna timmar...