måndag, februari 22, 2010

Hands off mina snabba kolhydrater

Lisa Förare Winbladh (matskribent och kulinarkonsult) i Fokus för ett par veckor sedan:

Istället för att till varje pris jaga tillsatser borde man titta mer på de riktiga bovarna: salt och socker och andra snabba kolhydrater.

Du Lisa, utan mina snabba kolhydrater hade jag inte överlevt till middagen igår. Så hands off.

Överhuvudtaget så är jag less på folk som menar att socker är onyttigt. Ja, kanske om du äter en hel massa av det, inte tränar och struntar i att borsta tänderna.

Snart får vi väl se osötade dinkelbullar med linfrön på i ryggfickorna på Tour De France cyklisterna. Varför inte? Det är ju så nyttigt.

4 kommentarer:

Ola sa...

Ligger något i det du säger. Det enda jag har det lite ansträngt i min relation med kolhydraterna är att dom inte räcker så länge.

Fett har jag börjat uppskatta mer och mer. Det binder smaker bra, det räcker långt längre än kolhydrater... Och vad vore livet utan olivolja... :-)

mo sa...

1. Socker är onyttigt, eller snarare fruktos, vilket utgör hälften av kolhydraterna i sackaros

2. Socker är inte en "snabb kolhydrat". Se 1. och fundera på vilken process som måste ske innan fruktos kommer ut i blodet som glukos.

3. Livsmedel med högt GI kan vara skadligt vid kronisk överkonsumtion och dessutom kombinerat med brist på fysisk aktivitet, men är det inte per definition

4. Enskilda livsmedels GI är inte särskilt relevant eftersom man i de flesta fall intar en måltid komponerad av samtliga makronutrienter där både protein och fett förlångsammar magsäckstömningen och därmed också blodsockersvaret

5. Jag kan skriva det här hur många gånger som helst, och styrka det med hur mycket referenser som helst, men folk(TM) kommer ändå fortsätta prata om GI, Nyttig Mat, Onyttig Mat, Snabba Kolhydrater och allt annat som inte är förankrat i något annat än börsen hos sådana som AD, JC, FP eller OL.

Notera hur jag undvek ännu en förtalsdebatt kring din blogg genom att bara skriva initialer. Jag är så diplomatisk.

Joachim sa...

MO är en klok man.
Dessutom kan det vara värt att betänka att "vi" som tämligen aktiva och tränande människor, sällan passar in i Kvällspressens bild av medelsvensson i sitt famlande efter mirakelmetoder (understödda av sk "experter").
Egna erfarenheter:
1. Cykla snabbt = käka snabba kolhydrater
2. Cykla långt = käka långsamma kolhydrater
3. Gå ner i vikt = käka för lite

Puss å kram!

Jesper Sundewall sa...

I love you MO, jag visste att det här skulle gå igång dig på allvar. Kan inte du bli cykelmuppars gästkrönikerande dietist/självspäkare?

Jocke - kvällspressen ja, men det här var ju Fokus, Fokus! Min enda källa (förutom da net) till vettig journalistik i ett land som helt saknar dagstidningar. Som kommer ut varje dag.