torsdag, februari 18, 2010

Dagens intervallträning - en Garmin-diss

Så idag var det dags att ta tjuren vid hornen. Jag har gått och dragit på det första löpintervallpasset eftersom det är så jävelusiskt jobbigt med löpintervaller, men idag sköt jag inte upp längre.

Det blev ett gäng backintervaller, 5x600 meter med cirka 40 höjdmeters skillnad. Det är min Västerbrobacke. Västerbron passeras som bekant två gånger under Stockholm Marathon. Bron har en segelfri höjd på 26 meter vilket gör att jag gissar höjden på bron över vattnet att vara någonstan mellan 30-35 meter. Därmed är min backe perfekt. Lite brantare, lite fler höjdmeter än Västerbron på ungefär samma sträcka.

Jag sprang alltså fem gånger och hade 2.47 - 2.49 på samtliga (snittpuls mellan 181-186). Blev besviken på min Garmin som inte håller måttet när det är träd och murar för nära inpå. Den mätte samma sträcka till allt mellan 560 - 610 meter - uppför. Nedför var samma sträcka mellan 600-620 meter. Intressant och dåligt. Nåja, jag vet att den är ungefär 600 meter så jag tar det som riktvärde. Det ger en kilometerfart uppför på 4.35-4.40 vilket är helt godkänt. Till och med ganska bra. Och när snön är borta och vägen torr, ja då skall jag kunna vara nere på 4.15-4.20 fart.

Foten känns fortsatt strålande bra.

Inga kommentarer: