tisdag, februari 16, 2010

En omgång data från Garmin

Så här ser en omgång data från en löprunda registrerad av min Garmin ut


Som ni ser får man massa mumsig information men det saknas en del för att jag skall vara helt nöjd. Det sämsta är att man i programmet inte har möjlighet att i efterhand lägga in varv. Nu tar min klocka automatiskt varvtider varje kilometer och jag kan såklart ställa in vilket intervall jag vill. Men ni som har kört med Polars finare grejer vet att där kan man lägga in varv i efterhand. Då kan man lätt kolla hur man sprang/cyklade på en sträcka mitt i ett träningspass. Jag kan ta reda på det, men får räkna mig fram. På polar kan man med samma funktion kolla lutningen på en backe, hastigheten uppför den, snittpulsen för en särskild sträcka. Ja, allt. Det går på ett helt annat sätt att analysera träningen i efterhand. Och det känns ännu viktigare för löpning som är en sport där tid och snitthastighet är av större intresse än i cykel.

Sen så kan ni ju kolla på höjdangivelserna och se att det svajar lite i GPS:en. En kilometer med 69 stigningsmeter och 97 meter utför - den kilometern skulle jag vilja se. Men inte springa.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Du okände,
Jag har följt din blogg ett tag. Kul att höra från en annan del av världen!
Prova ett gratisprogram som heter "SportTracks". Kanske behövs "EasyGPS" också för att tömma data ur klockan. Här kan du få ut massor av information i olika diagram som du kan sätta ihop själv + referenser på karta.

http://www.zonefivesoftware.com/SportTracks/

mvh,
Roland F

Jesper Sundewall sa...

Roland,

Stort tack för tipset. Jag skall kolla in det. Jag borde kunna använda redan tömd data i detta programmet också - eller hur?

Kul att du följer bloggen och roas av den!