torsdag, juli 17, 2008

Nere i botten

Igår var jag på ECI för att kapa gaffelrör. Det är ju så, har jag blivit varse, att riktiga cyklister kör spacersfritt.

"Ner i botten med det bara så får du vänja dig vid sittställningen."

Vad talar jag nu om - tänker kanske en del?

Jo kolla på din cykel och zooma in på styrtappen. Är det månne så att du mellan styrtapp och styrlager har ett mellanrum (alltifrån en halv till helg-galet-många centimeter)? Isåfall är du inte så cool som du skulle kunna vara.

Ringarna som skapar mellanrummet kallas "spacers" [spejsers] och finns där för att man innan man gör den oåterkalleliga kapningen av gaffelröret skall hinna med tillvänjning av sittställning. Och satan vilken rejsig ställning jag fick efter kapningen. Inte bekvämt (ännu) men snabbt.

För att komma ner i den eftertraktade botten kan man ta till lite tricks. Ett är att vinkla upp styret en smula, det kompenserar för den lägre höjden. Men vinkla inte för mycket så bromshandtagen pekar upp i skyn - för det är inte snyggt.

En som i mina ögon vinklar för mycket är Magnus Bäckstedt. Nu är Magnus så cool att han kommer undan med det mesta (det ursäktar dock inte likvärdigt beteende hos oss vanliga dödliga). Särskilt när Maggy vinklar styret så för att "inte kunna nå bromshandtagen när jag har händerna i bocken under en spurt". För bara man funderar på att bromsa så är man chanslös i en spurt...

Storvinklarn Maggy

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men nu tror jag att Magnus Bäckstedt snarare resonerar som så att de Dura Ace-handtag som sitter på ändå pekar uppåt likt två dildos, och en liten förstärkning av detta gör inte någon märkvärd skillnad.

... sa han som fortfarande har Shimano på sin cross och faktiskt tycker det är ganska skönt.

Jesper Sundewall sa...

Måhända är det så....

Jag hoppas fler än jag har noterat de fina små länkar du skickar med alla dina inlägg. Lite smygporr sådär.