söndag, juli 06, 2008

De finns alltid någon som är värre


Tipset är att hitta den som kan få dig och ditt intresse att framstå som prisvärt och måttfullt, om du nu av någon anledning skulle behöva det. Den barriären har jag passerat för ett tag sedan, men för er som fortfarande behöver några krystade ursäkter så kommer jag med lite tips.

Prata med någon som kör motorcykel. Jag fick en runda på en hyfsat sportig motorcykel i måndags. Den gick fort, det var skoj och jag kände mig avslappnad på bönpallen till den grad att när vi körde transportsträckan hem, insåg jag att jag lätt skulle kunna somna med huvudet lutat mot ryggen framför mig. Solen sken och eftersom det inte var några jordgubbsstånd inom synhåll, behövde jag inte vara så aktiv. Fast det jag skulle nämna här var - diskutera priset på däck, på hjul, på hjälmar, på vad som helst mc-relaterat så inser ni vilket billig sport cykling är.

Nästa tips är att prata med någon som har aningen fetare skygglappar än du har själv. Någon har varit "doktigt" sjuk ett tag nu. Nu är han på bättringsvägen igen och nu ska han ut och cykla varenda dag. Alltså jag känner igen det här, men han är fasen i mig värre än jag är (tycker jag i alla fall). Medan jag är fullt införstådd med att Dolomiternaresan kommer att slita på mig som bara den och att jag måste vila några dagar när jag kommer hem, innan jag kan bege mig till Laholm, är det någon som ska tävla direkt, det vill säga dagen efter vi är tillbaka i Sverige (och som verkligen tror att jag också skulle kunna vara i form för att göra det - som om. INTE - säger jag).


De goda nyheterna annars är att jag testade lite Oxis på lördagsturen och det verkar fungera. Med en Oxis Turbohaler ska jag nog kunna överleva Dolomiterna (hoppas jag). Lördagens runda var fin och solig och den innehöll både fika, mobilbloggning och punktering.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Eftersom jag kört både enduro och asfaltsracer, så förstår jag precis vad du menar- allt är verkligen relativt...

Anette Kiss sa...

Det gäller bara att hitta rätt intresse att jämföra med. Sedan är ju bränslet för cyklister (jmf m motorburet) oftast lite billigare, för att inte tala om trevligare.

Anonym sa...

Tror att de flesta motorsporter är grymt dyra. Kan tänka mig att hästsport gör rätt stora hål i plånboken också, mycket underhåll där...

Kommer ibland på mig själv med att relatera min "andra" sport med cykling... Ryggar förskräckt tillbaka när en KOMPASS kan kosta nästan 1000 spänn! Eller skor för 1200 eller den senaste fräckaste pannlampan för 3-8000 kr... Vad kostar en schysst kolfiberram??! Hrmm, orientering är ju billigt!

Anette Kiss sa...

Jamenvisst är orientering billigt och visst är du värd den där kompassen som är lite fräckare än de andra!!

Dessutom har det oftare hänt att jag har ångrat mig när jag har tagit den lite tråkigare (=lite billigare) varianten av något. Det händer mer sällan att jag har ångrat mig när jag köpt den lite roligare (=lite dyrare) varianten.

Det gäller bara att lägga sig på en lagom nivå, så att man kan uppskatta sin materialsport :-)