fredag, augusti 15, 2008

Olympisk anda...

Ok, det här handlar inte uteslutande om cykel.

Jag blir lite matt av OS och dess regler kring vad som får göras och inte. Nu när Ara the man slänger medaljen och går av mattan så börjar man prata om osportslighet och att så får man minsann inte göra under OS. Det finns ju regler för vad man får göra och inte göra vid prisutdelningar. Likaså finns det regler för vad man skall ha på sig för kläder på prisutdelningar. Och att politiska manifestationer från deltagarna är förbjudna.

Samtidigt sitter hela världens politiska elit på läktarna när OS invigs. Bush är där, Putin också. Och han den där från Monaco (Albert?). Och många fler. Kinas president inviger spelen. Presidenten för världens största diktatur. Nej, trams och hyckleri är det. Man begränsar de aktivas rätt och straffar de som väljer att ta ställning. Men att hela världens politiska ledare tagit ställning - det tycker man är helt okej.

Idrottarna framstår här som livegna. De nationella olympiska kommittéerna bestämmer vilka sponsorer som får synas på kläderna. IOK bestämmer vilka som får synas på arenorna. Pengarna styr, men politiken är också närvarande. Och det är väl okej tycker jag, för det är ju trots allt så att många idrottare får massa pengar i stöd från SOK för sina satsningar.

Men nu handlade det om sportslighet. Dopning anses osportsligt, jag kan bara hålla med. Och det finns klara regler för hur man straffar det. Att lämna prisutdelningen och därigenom dra ner tillställningen för sina medtävlare är också osportsligt, och på så sätt kan jag känna att Ara gjorde fel. Men att börja ta till förhör och utredningar för att avgöra påföljden ter sig lite löjligt.

Det är också osportsligt att förvägra en idrottare chansen att enligt reglerna försöka vinna en tävling - och det verkar experterna ganska eniga om att Ara råkade ut för.

Så Ara, du gjorde fel. Men jag tycker ändå att du gjorde rätt.

"sen säger dom att sport inte hör ihop med politik - stoppa matchen"
(Hoola Bandoola Band, 1975)

1 kommentar:

Simon Wiberg sa...

Jag håller med och jag bara älskar referensen till Hoola Bandoola.