söndag, augusti 03, 2008

Min första utbrytning

Så var det NM-dags. Fem cyklister mönstrades till H30 starten. Jonas, David, Göran, Patric och undertecknad. Vi hade ingen cyklist i landslagsdress så taktiken var klar – var med på alla utbrytningar.


Som vanligt avvaktande körning i början. Jag var loss efter några kilometer men det höll inte. Vi täckte upp alla försök bra under första varvet och läget var under kontroll. Halvvägs ut på andra varvet ser jag att CC-Mackan och ett par till gått loss. Framför dem ligger Jocke T tillsammans med norsk landslagsman. Jag stöter ifatt från klungan och vi börjar köra stenhårt för att jaga ikapp Jocke och Norrmannen.


Efter några kilometer ser vi att ytterligare två cyklister är på väg ikapp så vi väntar in dem för att få hjälp med dragjobbet. Snart är vi 8 – inklusive landslagsmän från både Norge och Sverige. Många åkstarka cyklister (mig själv inte inräknat). Så körs det och körs det.


Fy fan vad jobbigt det är att ligga i utbrytning. Jag märker att några killar är starkare än mig så jag står över varannan förning ungefär för att överhuvudtaget hänga med. Men vi har ett fint samarbete och jag tänker att ”det här kanske kan hålla”. Luckan till klungan blir dock aldrig särskilt stor utan stannar vid 1.15 som mest.

Efter fyra av åtta varv kommer finsk landslagsman ikapp. Han cyklar som en jävul och försöker pronto ställa av oss tre som har det lite jobbigt. Vi harvar dock på och sliter ikapp. Gång efter annan. På väg ut på varv sex är det dock slut på det roliga för mig och två till. Vi ser de fyra kvarvarande segla iväg och inom kort är klungan ikapp. Jag sliter mig med, trött som fan, men får ge mig även här när vi kommer in mot varvning med två varv kvar. Då kliver jag av. Tack och bock.


David drar en eker, Göran och Jonas hade ingen toppdag och Patric krampade ihop på sista varvet. Självklart är vi inte nöjda – men vi kommer igen.


PS. Kollade pulsklockan när jag bröt (som jag medvetet lät vara ifred under loppet). Snittpuls på 92% under två och en halv timme förklarar tröttheten...


Bilder finns här – enjoy! Det är mest H30 men även lite H40.


Stort tack till SMACK för fint arrangemang!



I am hanging on the Gärdsgård i utbrytningen

Klungan inför sista varvet

Inga kommentarer: