torsdag, augusti 21, 2008

En olycka kommer sällan ensam...

Så vad fan händer. Jag cyklar hem från jobbet idag. Ösregn. I ivern att komma iväg glömmer jag att sätta på mig hjälmen som jag la ifrån mig när jag låste upp cykeln. Kommer på det efter en stund men inte läge att vända tillbaka.

Kommer till Norra Bantorget. Liten asfaltkant, som vanligt reser jag mig ur sadeln för att lyfta framhjulet över den. Rycker till.

Framhjulet faller ur. Pang Bom Krasch slår jag en frivolt över styret och landar på min högerarm. Studsar upp, genomvåt. Är jag ok, är allt ok, vad fan hände? Konstaterar att hjulet ligger bredvid cykeln. Smärtan i armen kommer, men det är inget allvarligt. Ingen fraktur eller nåt. Känner på huvudet, allt på plats.

Regnet öser ner, bilarna stannar inte för att fråga hur det gick utan tränger sig förbi på den smala passagen.

Jag cyklar vidare på skakiga ben med immiga glasögon.

Hemma. Armen börjar bli blå och det gör ont nu. Fint, nu matchar den vänsterarmen och jag har ännu mer sårskorpor att se fram emot.

Är lite less nu...

7 kommentarer:

Anette Kiss sa...

Full sympati söderifrån.

Niklas sa...

Jag drog på en klotning idag också. Aj i revbenen.

Jesper Sundewall sa...

Tack och mina sympatier går vidare till Ölandsgatan...

Anonym sa...

hmmm, ingen hjälm, i den trafiken och i det regnet? Hur tänkte du då....och hur kunde framhjulet lossa?

Jesper Sundewall sa...

Nej, hjälmlöst var knappast optimalt och heller ej planerat. Jag glömde den som sagt och i regnet som var fanns inte på kartan att vända om efter den när jag redan cyklat halvvägs hem.

Vet inte hur hjulet kunde lossna. Eller det vet jag ju. Snabbkopplingen var öppen. Hur det kommer sig att den var det är dock fortfarande höljt i dunkel...

Anonym sa...

Det är kaxigt att köra med öppen snabbkoppling :-)

Anonym sa...

Jädrans, misstänker att du har cykeln ute... Jag har fått in cyklar som råkat ut för samma missöde som din, fast med inte så lycklig slut. Cyklar kan ju alltid lagas eller bytas ut, krossade och brutna ben kan bli värre att fixa till... Hoppas du köpte en bunt trisslotter och inte glömmer hjälmen fler gånger.