torsdag, augusti 28, 2008

Doin the Gärdet route

Igår ville jag verkligen inte träna. Det var en sådan där dag på jobbet då arbetsmängden blev plågsamt uppenbar och pappershögarna stirrade argt mot mig. "Jobba din fähund, sitter du här och tänker cykel när du kan skriva om samordning av bistånd i Zambia..." viskade djävulen på min axel.

Sen efter jobbet köpte jag en present till en kompis som har bröllopskalas. Och så kollade jag på lägenhet. Jag har tänkt flytta. Eller vi har tänkt flytta. Jag skall bli sambo och det känns så otroligt roligt.

Och efter allt detta, när jag kom hem vid 19-snåret, då var kroppen sliten, hjärnan trött. Jag ville lägga mig i soffan och bara ha det bra.

Men så tvingade jag fram tankarna som behövs. "Det är inte alltid roligt att träna". "Du vet hur bra det kommer kännas efteråt". "Hur kul är det att tävla nästa helg om du är i dålig form" och så vidare. Kan låta tvångsmässigt, men det fungerar. Och framförallt - det känns ju verkligen bra efteråt.

Sagt och gjort. Kläder på och ut för intervaller på Gärdet. Det blev ganska hårt men inte så långt, bara en dryg timme. Det var 30/60. Det var spurter. Det var 4aminutare. Ett intervallpotpurri. Och sen kändes det så bra igen. Hem, med ny energi. Packade, pratade i telefon. Funderade på vem som skall köra vilken sträcka på Stafett-SM nästa helg.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ha ha, det låter som ett intervallpotpurri i ordets rätta bemärkelse. Måste ha varit ett av de mest välstrukturerade träningspassen som utförts någonsin?! Och allt på bara dryga timmen... Respekt.

Martin

Jesper Sundewall sa...

Visst. Uppvärmning på 10 minuter. Sen en stenhård 4 minutare följt av 20 minuters 30/60. Sen ytterligare en 4 minutare. Avslutar med sex maxspurter med 2 minuters vila på vägen hem. Sista 10 rullade jag bara lugnt. Ungefär.

Kunde fått ta lite mer tid, men vad gör man...

Anonym sa...

Har hört många som kör intervaller ute vid gärdet men jag har inte riktigt förstått var. Vad rekommenderas ?

/Magnus