fredag, november 27, 2009

Jag och tempo

Fick en fråga i en kommentar ang min puls under tempolopp och jag tänker att det vill ju alla veta - så här listas lite blandade tempolopp:

Hammarö 3-dagars 2009: Kort tempolopp 11 km, snittpuls 187 (93%)
SM 2008: 30 km tempolopp snittpuls 185 (92%)
Valhalltempot 2008: 22 kilometer temo snittpuls 184 (92%)
Bornsjön runt 2008: 18 kilometer tempo snittpuls 186 (93%)

Inser att jag kör väldigt få tempolopp - inte undra på att jag är dålig på det. I år blev det två stycken - båda på Hammarö.

8 kommentarer:

Roadrunner sa...

Oj, imponerande pulsnivåer du pallar ligga på under tempoloppen!

Jag klarar knappt maxa där på mina lopp och då verkar jag ändå ha ungefär samma maxpuls, måste kanske lära mig köra på en högra nivå!?

Jesper Sundewall sa...

Ja, jag är en riktig högpulsare. Värst var dock utbrytningen på NM 2008 då jag snittade 92-93% i 1,5 timmar! Men tjohoo vad jag flög av sen när klungan kom ikapp.

Joachim sa...

Ditt hjärta slår helt klart för cykling! Passion! Härligt.
Själv är jag gammal och tragisk och har i snitt 176 (max 182) under sista 22 km tempot i höstas. ECI milen = 177 (187).
Höjde min maxpuls i år till 195 slag, och med en vilopuls på ca 40 så då ligger jag väl på ca 88% i snitt på tempo. Lite kvar att jobba på med andra ord!

Unknown sa...

Öh..
Spelar ingen roll vad man har för puls grabbar...det är ändå effekten/aerodynamik/vikt som räknas under vissa pulsintervall ;-)

Joachim sa...

David. Jo visst, men är ändå inte (snitt)pulsen ändå ett mått på hur hårt man lyckas pressa sig, med givna förutsättningar? Vad sen resultatet blir är en annan sak..

Alex G sa...

Man kör inte mycket snabbare när man ligger på 90-95 % Mot 85-90%
Mesta skillnaden är bara att det gör ondare. Ont är inte alltid snabbast.. :) Själv plågar jag upp mig mot 95% mot slutet på ett lopp. Men alla funkar ju olika..

Anonym sa...

Jag kör unplugged och har således ingen aning om puls, effekt, kadens eller hastighet. Funkar det med!
/Petter E

Jesper Sundewall sa...

Alex - förstör inte för mig. Jag som tänker att högst puls vinner vill inte höra att jag bara kör ont ont ont!

Petter - naket verkar funka jäkligt bra om man kollar på dina tider...