tisdag, november 24, 2009

Cykelmässan

Cykelmässan i Jönköping besöktes i helgen. För en gångs skull så hann jag igenom det mesta i mässhallen. Det berodde först och främst på att jag var där när det öppnade, men det kändes också som att det var färre av både utställare och besökare i år än vad jag har upplevt tidigare. Kan det stämma? När man får en känsla av motionscyklisterna blir fler för varje år, borde antalet besökare öka snarare än minska. Kan det vara så att Svenska Cykeldagarna i Jönköping, i sin nuvarande form, har sett sina bästa dagar? Vad skulle kunna öka intresset? Ska man flytta upp mässan till Stockholm där den antagligen har ett bättre besöksunderlag eller ska man flytta ned den till Malmö och hoppas på att locka många Danskar? Flyttar den till Göteborg är den lättillgängligare för Skåningar jämfört med Stockholmsalternativet. Är det rätt att lägga mässan i november när många motionscyklister ligger i träda? Är det bättre att ha den direkt i anslutning till avslutad sommarsäsong eller tidigt på året innan den börjar igen? Många frågor. Behövs det egentligen nytänkande? Ja, om utställare och besökarunderlaget sviker. Nu får jag tillägga att jag bara har varit där på lördagar, men vad tycker ni egentligen?

1 kommentar:

Jesper Sundewall sa...

Huvudanledningen till att jag själv aldrig varit där är att den hålls i just Jönköping. Varför? Inte nära nåt - kanske är det devisen för att locka folk från alla håll.

Nej, flytta mässrackarn till en större stad. Varför inte rotera runt mellan Malmö, Stockholm och Göteborg?