måndag, mars 02, 2009

Förra veckans träning

Förra veckan blev den lugnaste på länge. Endast 4 pass! Efter en avbruten inledning så fortsatte det i samma stil. Besöket hos bror i Lund fredag-söndag innehöll endast en träningssession, om än hård.

Vi körde en timme spinning med 5x4 stenhårda intervaller följt av 8x30/30 som avslutning. Sen sprang vi över till gymmet där vi lyfte och böjde i 45 minuter.

Jag känner att styrketräningen gett resultat. Den tydligaste förbättringen är i gluteus och hamstring som jag känner att jag "hittar" mycket bättre när jag kör styrkeövningar. Där jag tidigare låg och kved med 25 kilo pumpar jag nu på 40. Nu återstår att se att den förbättrade styrkan går att omsätta till speed på hojjen.

Jonas som är sjukgymnast har riktiga falkögon. Framför spegeln på gymmet konstaterade han att mitt vänsterben är lite mindre i omfång än mitt höger. Och visst, efter närmare titt så inser jag att han har rätt. Muskeln är helt enkelt lite mindre. Kanske betoning på lite, men helt synbart.

Så nu blir det punktmarkering av quadriceps på vänster ben framöver.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag tror ditt krympta ben beror på att du böjer grunda böj. Sådana kan dessutom leda till gikt och håravfall.