torsdag, mars 12, 2009

Dagens intervaller

Körde morgonpass idag. 30/60 intervaller blev det men inte 30 stycken utan 20 i vanlig ordning. Kände mig mycket mycket stark idag och låg på 430+watt på samtliga. Ofta var jag uppe på 450 watt och nosade. Sista 30:an snittade jag dryga 500.

När jag började köra dessa intervaller för knappa två månader sedan låg jag på 390-400 watt så det är trevligt att se att träningen ger resultat.

Nu sitter jag här med ett stort glas iste och skall snart till jobbet. Iste är after-sports-drycken nummer ett.

2 kommentarer:

Anonym sa...

hej, hur mycket träning krävs det för att åka i elitklassen? tänkte börja tävla iår men vet inte om senior eller elit är klassen för mig... dvs hur mycket tränar en genomsnittlig elitcyklist?

/humlan

Jesper Sundewall sa...

Hej,
Du frågar inte rätt person men jag kan ge dig min syn på saken och är säker på att fler personer flikar in.

Jag har bara tävlat i 1,5 år och då uteslutande i senior och veteranklass. Där har jag hävdat mig okej och känner att jag kan vara med och slåss om segrar när formen är god. Min träningsmängd förra året låg på cirka 8h/vecka på årsbasis och då mest feb-jun.

I år kommer jag kanske inte träna mer i timmar men målet är att träna hårdare och mer strukturerat. Tänker därför också, om bra tillfällen ges, testa mina vingar i elitklassen.

Jag är som sagt inte säker men jag tror en elitcyklist tränar allt mellan 10-20 timmar i veckan - spannet är stort. Och det är också stor skillnad i kapacitet bland elitcyklisterna. Med min form i fjol hade jag t.ex. inte varit sämst i elitklungan (men antagligen en av de sämre...).

Och tänk på att antalet timmar säger lite om hur hårt och bra man tränar.

Mitt råd är att börja i senior, du kan ju lätt byta till elit om du märker att det är för lätt. Men om du aldrig tävlat förut kommer nog senior passa bättre - nästan oavsett din fysiska kapacitet för cykel handlar om mycket mer än så.