onsdag, juli 14, 2010

Vad väntar i morgon?

I morgon skall det som sagt cyklas till Anzob pass (också kännt som "Edvins pass" - efter min bedårande brorson). Senast jag var där var i Oktober. Då fegade jag och tog bilen till foten av den "riktiga klättringen". I morgon kör vi hela vägen.

Framför oss har vi cirka 160 kilometers cykling. Första 80 går i stort sett uppför med några kortare nedförsbackar. Total stigning på de första 80 kilometrarna uppskattar jag till dryga 3000 meter. Men det är inte enda utmaningen. Det kommer också vara 35 grader varmt. Sen har jag hört att luften kan bli ganska tunn på 3372 meters höjd. Sista 20 kilometrarna är det också härligt dålig bergsväg.

Cykelvalet blir en MTB med slicks. Det låter optimalt. Dämpning lär behövas när vi åker utför berget då det finns en del potthål. Att släpa tunga grova däck upp för samma berg känns dock mindre nödvändigt.

Sen var det det här med mat och dryck. Jag kommer köra camelbak (det får man på MTB) med två liter vatten plus ytterligare 0,75 i flaskstället. Det lär dock bara räcka dit, men jag räknar med att kunna fylla på i någon bergsbäck alternativt köpa vatten från något gatuförsäljare. Bullar skall inhandlas och kompletteras med powerbars och Twix. Litar inte på någon mat som säljs efter vägen.

Avfärd 06.00. Bildbevis kommer senare.

Förresten, är det bara jag som inte lyckas ladda upp bilder i blogger. Det verkar så. Irriterande är det hur som helst.

Inga kommentarer: