måndag, juli 26, 2010

Bergssponsor

När jag tittade på touren den här upplagan så har jag haft en känsla av att något är fel. Igår trillade poletten ner, lagom till att cyklisterna svängde ner i tunneln under Louvrens park för första gången.

Det är inte längre dagligvarukedjan "Champion" som sponsrar den prickiga bergatröjan

Jag anade ett scoop eftersom de röda prickarna på vit botten tungt associeras med designen på Champion-butikerna som har dem i sin logotyp. Att den nya sponsorn, Carrefour, (också dem inom dagligvaruhandeln) sponsrar en tröja som så tätt förknippas med en konkurrent kändes därför extremet märkligt. Jag tänkte att Carrefour fått ge upp för den tradition som tröjan bär med sig och snällt sponsra en design som kanske för tankarna till deras konkurrent.

Nu var det givetvis inte så. Det hade varit för märkligt i vårt kommersiellt styrda tidevarv. Den enkla förklaringen är att Carrefour numera äger Champion och dessutom bytt namn på alla Champion-butiker till "Carrefour Market".

Så mycket för det scoopet.

Inga kommentarer: