söndag, januari 27, 2008

Kvalitetstid med cykeln

...har jag inte när jag mekar. Det är möjligt att ett riktigt bra reparationsställ hade förkortat pinan, men kvalitetstid med cykeln har jag i sadeln och så är det bara. Det är klart att mer kunskap och erfarenhet hade kunnat minska motståndet mot att ta tag i saker och ting.

Det där med att ta isär kassetten och rengöra den är rätt behagligt. Det är inte så mycket som kan gå fel och det går rätt så smidigt. Med kassetten ren och blänkande skulle jag byta bromsbeläggen på vinterhojen och det gick ju så där bra. Inte alls med andra ord. Eftersom jag som brukar ha koll på mina saker, har lyckats slarva bort mina insexnycklar, så har jag fått låna några av min mekarguru Ola.

Nu är det så här att har man ordning och reda på sina grejor och sedan av någon anledning inte har dem på de 3-4 ställen som de brukar ligga på, då är det kört. Genom att sortera saker av vana så slipper jag belasta minnet med onödigt vetande, som att komma ihåg var jag senast la något. Det för med sig nackedelen att om jag nu inte lägger saker och ting där jag brukar, då finns det inga minnen kvar som talat om för mig var de egentligen är.

Med det sagt så återgår jag till bytet av bromsbeläggen. Beläggen bak är bytta, det är bara det att eftersom jag av någon anledning inte längre kan växla mellan stora och lilla klingan fram så är det lite svårt att ge sig ut och se om jag behöver ändra något. Det sägs att det som är bra med en cykel är att du i stort sett inte kan ha sönder någonting när du mekar. Mycket möjligt, men det går alldeles utmärkt att förstöra inställningar utan att ha en aning om hur man ska korrigera det hela. Ja, just det, det där med att inte ha ett riktigt reparationsställ är väldigt frustrerande. Nu har jag ett litet Mission Displayställ där cykeln med jämna mellanrum glider ur och trillar när jag andas lite häftigt på den. Gah!!! Stå stilla för h-e. Mutter, mutter...

Hm, ja, beläggen fram får jag inte loss, eftersom insexnyckeln som jag har lånat bara har en kulände och den bara glider runt när jag försöker lossa beläggen. Jag misstänker att skruvhuvudena var ganska kassa från början och mina försök har ju inte gjort det bättre. De gamla bromsbeläggen sitter där de sitter.

Det positiva i detta är att jag inte kan luras att cykla utomhus nu när solen återigen tittar fram. Det är något som jag inte ska göra förrän min klena hälsa blir bättre, vilket självklart är snart, så snart, men det är en annan historia. Gissa om jag ska satsa på riktig kvalitetstid med cyklarna då.

Inga kommentarer: